Трохи скупої статистики: у 2015 році Укравтодор отримав 3,4 млрд гривень, у поточному році – 6,5 млрд гривень. Наступного року Мінфін пропонує 14,2 млрд гривень. Динаміка позитивна, але недостатньо.
За оцінками самого Укравтодору, їм у наступному році потрібно не менш ніж 36,5 млрд гривень. Це збігається з оцінками нашого Комітету з питань транспорту: для будівництва, ремонту та утримання доріг необхідно витрачати не менш ніж 30 млрд гривень на рік. І ми сподіваємось ці кошти отримати.
Як? Завдяки створенню Державного дорожнього фонду.
Ідея створення спеціального Дорожнього фонду не нова, але зараз ми дійсно наблизились до її реалізації. Суть полягає в тому, що кошти від сплати акцизів на нафтопродукти та інших податків і зборів, які мають витрачатися на українські дороги, будуть поступати напряму в Дорожній фонд, а не в бюджет «взагалі».
Головна проблема досі в тому, що більша частина цих коштів витрачається не на дороги місцевого і державного значення, а на поточні потреби. Зрозуміло, що за умов воєнної агресії з боку Росії, важкої економічної кризи уряду Яценюка треба було латати бюджетні дірки на найбільш «гарячих» напрямах. Але зараз, маючи всі ознаки стабілізації, ми більше не маємо права забувати про дороги.
За нашими підрахунками, якщо всі ці профільні податки та збори йтимуть напряму в Дорожній фонд, його бюджет складе від 30 до 40 млрд гривень за рік. Це сума, достатня для кардинальної зміни стану наших доріг.
Приємно, що ідею створення Дорожнього фонду підтримує так багато депутатів. Вже більше 70-ти моїх колег поставили підпис під відповідними законопроектами (№4014а та №4015а). Депутати і наш Комітет плідно працювали з Міністерством інфраструктури, Укравтодором на етапі підготовки і доопрацювання. Тож, спільна позиція авторів, Комітету, Укравтодору і Міністерства – Дорожній фонд має бути створений.
Важливо, що нам вдалося знайти порозуміння з чинним урядом. На зустрічі з Прем’єр-міністром Володимиром Гройсманом ми почули від нього принципове: «Дорожньому фонду – бути!».
Пакет законопроектів про створення Державного дорожнього фонду (№4014а та №4015а) вже у парламенті. Ми, розробники і співавтори проекту, чекаємо на швидкий розгляд і прийняття, аби в Державному бюджеті-2017 на українські дороги було закладено не 14,2, а 30-40 млрд гривень.