ГоловнаЕкономікаБізнес

"Тольяттіазот" може відмовитися від транзиту через Україну, переорієнтувавшись на виробництво карбаміду

Зупинка транзиту російського аміаку може згубно позначитися на Одеському припортовому заводі,

"Тольяттіазот" може відмовитися від транзиту через Україну, переорієнтувавшись на виробництво карбаміду

Російське підприємство "Тольяттіазот" може повністю відмовитися від транзиту аміаку трубопроводом "Тольятті-Одеса" через територію України, переорієнтувавшись на виробництво карбаміду і відправлення аміаку через інші порти.

Про це повідомив керівник інформаційного агентства Infoindustry Дмитро Гордейчук, коментуючи зупинку транзиту російського аміаку підприємством "Укрхімтрансаміак", повідомляє "ДС".

За словами Гордейчука, "Тольяттіазот" - найбільший партнер "Укрхімтрансаміаку", у 2016 році російське підприємство прокачало через територію України 1 790 тис. тонн аміаку із загального обсягу в 2 376 тис. тонн. Небезпека для української економіки від конфлікту з "Тольяттіазот" полягає в тому, що російське підприємство може замість транзиту свого аміаку через територію України перемкнутися на його використання у виробництві карбаміду. Зараз виробничі потужності "Тольяттіазот" з виробництва карбаміду становлять 950 тис. тонн, і підприємство планує ввести в дію ще один агрегат, у результаті чого потужності виробництва цього добрива зростуть удвічі, а використання аміаку для виробництва карбаміду зросте на 1 млн тонн. "Тобто "Тольяттіазот" 1 млн тонн аміаку буде вже не транспортувати через територію України, а переробляти на місці в карбамід і відправляти замовникам через три російські порти в Чорному морі або через порти Балтики. Карбамід - це гранули, для цього добрива не потрібні аміакопровід і потужності Одеського припортового заводу", - сказав експерт.

За словами Гордейчука, якщо "Тольяттіазот" не домовиться з "Укрхімтрансаміаком", то російська компанія зможе транспортувати аміак через латвійський порт Вентспілс або російський порт "Тамань". Хоча аміакопровід до "Тамані" ще не збудували, але "Тольяттіазот" може відправляти свій товар у цей порт залізничними цистернами - це невелика відстань. "Наприклад, у грудні минулого року "Тольяттіазот" відправив своїм контрагентам 65 тис. тонн аміаку залізницею. Якщо "Тольяттіазот" почне возити аміак залізничним транспортом, то для підприємства постане питання якомога швидшої добудови аміакопроводу до "Тамані". І коли його добудують, то відмова російської компанії від використання українського аміакопроводу стане для нас реальністю", - пояснив експерт.

Зупинка транзиту аміаку загрожує українській економіці втратою валютної виручки - за результатами минулого року транзит приніс близько 100 млн доларів. "Водночас власного аміаку для завантаження трубопроводу в нас немає - Горлівський "Стирол" на непідконтрольній території, "Дніпроазот" і Сєвєродонецький "Азот" не мають виходу до аміакопроводу. Якщо "Тольяттіазот" відмовиться від послуг "Укрхімтрансаміаку", трубопровід буде простоювати без діла", - зазначив Гордейчук.

Зупинка транзиту російського аміаку, за його словами, також згубно позначиться на Одеському припортовому заводі (ОПЗ), який заробляв на перевалюванні аміаку з трубопроводу на судна. Тільки у 2015 році завод заробив більш ніж 19 млн доларів на цій послузі. Зараз ОПЗ простоює, і перевалка аміаку дозволяла йому отримувати хоч якийсь дохід і виплачувати зарплату співробітникам, зазначив експерт. "Укрхімтрансаміак" домагається збільшення плати за транзит аміаку, хоче "віджати" більше грошей в основного партнера. Але відмовляючись виконувати умови договору з "Тольяттіазот", ми показуємо себе не з найкращого боку - Україна в такому разі показує себе ненадійним партнером. Адже мова йде про бізнес із приватною компанією, яка виробляє добрива. Вона не пов'язана з оборонним комплексом Росії", - зазначив Гордейчук.

Транзит російського аміаку "Укрхімтрансаміак" зупинив 23 грудня 2016 року у зв'язку з достроковим виконанням річного обсягу транзиту, передбаченого контрактом із "Тольяттіазот". Для організації транзиту аміаку 2017 року підприємство "Укрхімтрансаміак" ще 21 грудня 2016 року надіслало "Тольяттіазот" додаткову угоду і готове відновити транзит відразу після її підписання.

"Тольяттіазот" 16 січня заявив, що чинним контрактом на прокачування аміаку, підписаним 24 грудня 2007 року, не передбачено підписання будь-яких додаткових угод, тоді як запропонована "Укрхімтрансаміаком" додаткова угода передбачає новий, нічим не обґрунтований підвищений транзитний тариф на прокачування аміаку.

"Тольяттіазот" запропонував "Укрхімтрансаміаку" відновити транзит і виконати зобов'язання з транспортування в січні цього року 130 тис. тонн аміаку, раніше узгоджене з українським підприємством. Російська компанія повідомила, що ще в грудні 2016 року письмово проінформувала "Укрхімтрансаміак" про обсяги, заплановані для транспортування в січні цього року, надала місячний графік подачі суден для завантаження аміаком в Одесі, і "Укрхімтрансаміак" своїм листом від 28 грудня підтвердив прийом 130 тис. тонн аміаку в січні цього року.

Нагадаємо, 23 грудня 2016 року УХТА зупинив транзит російського аміаку у зв'язку з достроковим виконанням річного обсягу транзиту, передбаченого контрактом з ТоАЗ. Умовою відновлення транзиту аміаку в 2017 р. УХТА назвав підписання додаткової угоди до чинного контракту.

ТоАЗ заявив, що чинним контрактом від 24 грудня 2007 року, на виконанні якого наполягає компанія, не передбачено підписання будь-яких додаткових угод, тоді як запропонована УХТА додаткова угода передбачає новий необґрунтований підвищений транзитний тариф на прокачування аміаку.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram