Компанія "БРСМ-Нафта", крім згорілої нафтобази під Васильковим, має ще сховища в Переяславі-Хмельницькому і Козятині. Про це повідомив директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн, пише РБК-Україна.
"У цілому робота бази в Переяславі також серйозно непокоїть, оскільки, я переконаний, і офіційне розслідування вказує на те, що першопричиною трагедії під Васильковим стало кустарне виробництво бензину. А підтверджується це тим, що на цю нафтобазу припадає дуже широкий перелік компонентів для виробництва палива: стабільний бензин, газовий конденсат, октанозбільшувальні присадки, різні багатофункціональні присадки. Це офіційні дані, які зафіксовані "Укрзалізницею". Саме під час змішування цих компонентів стався вибух на нафтобазі у Василькові", - зазначив він.
За словами Куюна, такий перелік компонентів, за даними "Укрзалізниці", надходить і в Переяслав. "Відповідно, на цій нафтобазі відбувається аналогічний процес. Її, на мою думку, треба терміново перевіряти на предмет дотримання технологічного процесу і правил пожежної безпеки. Як показала ситуація у Василькові, на згорілій нафтобазі повністю ігнорували такі вимоги. Відповідно є серйозні побоювання, що в Переяславі картина не краща", - прокоментував він.
Експерт додав, що з'ясувалося, що нафтобаза у Василькові працювала без дозвільної документації та всупереч розпорядженню про усунення 64 недоліків, які виявили контролюючі служби в травні цього року. Отже, вважає Куюн, нафтобазу в Переяславі необхідно відвідати з перевіркою і прикрити, щоб уникнути повторення трагедії.
Він зазначив, що зупинка роботи мережі АЗС компанії БРСМ не вплине на ринок, який свого часу пережив зупинку роботи мереж АЗС групи "Приват", які займали 25% загальнонаціонального ринку нафтопродуктів, а в деяких регіонах - до 50%. БРСМ - у кілька разів дрібніша, в національному масштабі займає приблизно 3% ринку. Тому серйозних наслідків не відбудеться, ба більше - зникнення БРСМ з ринку для споживачів буде навіть вигідним, оскільки зникне контрафактне пальне.
"На ринку України більше немає компаній, які виробляли контрафактне низькоякісне пальне так цинічно. Про це було відомо давно - ми особисто про це інформували і раніше. Але громадськість заговорила про це тільки після трагедії. Наша компанія давно відстежує паливні компоненти, і ми досить давно застерігали стосовно подій на нафтобазах БРСМ. Ми, звичайно, не могли припустити, що це призведе до таких трагічних наслідків", - говорить Куюн.
На думку експерта, БРСМ працювала завдяки заступництву у вищих силових структурах країни, зокрема в Генпрокуратурі. "Про це теж було давно відомо на ринку, але це було з розряду чуток, які важко було довести. Але те, що вони виробляли контрафакт, - підтверджено документами і статистикою фіскальної служби, митниці та "Укрзалізниці", які фіксували транспортування октанопідвищувальних присадок російського виробництва у великих обсягах. Тобто це не вигадки і домисли - це факти. А спливли на поверхню ці факти тільки зараз - зверніть увагу на скандал СБУ з Генпрокуратурою. Без покровителів у верхах цей бізнес просто не працював би", - наголошує Куюн.
Завдяки виробництву контрафакту, за словами Куюна, компанія успішно демпінгувала й ухилялася від сплати податків. "8-9 гривень із 20 на літрі бензину - це безпосередньо податки. Коли ти робиш контрафакт - ти їх не платиш. За нашими розрахунками, за 2014-й і 4 місяці 2015-го БРСМ випустила близько 100 тис. тонн контрафактної продукції, а це 700 млн грн. Це великі гроші, особливо в період кризи. Цих грошей вистачало, щоб віддавати частину прибутку "покровителям" за свій захист", - говорить Куюн.