Стаття 118. Префекта призначає на посаду та звільняє з посади за поданням Кабінету Міністрів України Президент України". (Це щодо можливості Президента самостійно призначити чи звільнити хоч одного префекта - КББ).
Стаття 119. Префект на відповідній території:
1) здійснює нагляд за додержанням Конституції і законів України органами місцевого самоврядування;
2) координує діяльність територіальних органів центральних органів виконавчої влади та здійснює нагляд за додержанням ними Конституції і законів України;
3) забезпечує виконання державних програм;
4) спрямовує і організовує діяльність територіальних органів центральних органів виконавчої влади та забезпечує їх взаємодію з органами місцевого самоврядування в умовах воєнного або надзвичайного стану, надзвичайної екологічної ситуації;
5) здійснює інші повноваження, визначені Конституцією та законами України.
Префект на підставі і в порядку, що визначені законом, видає акти, які є обов'язковими на відповідній території.
Акти префектів, видані на здійснення повноважень, визначених пунктами 1, 4 частини першої цієї статті, можуть бути скасовані президентом України, а видані на здійснення повноважень, визначених пунктами 2, 3 частини першої цієї статті, – Кабінетом Міністрів України. Акти префектів, видані на здійснення повноважень, визначених пунктом 5 частини першої цієї статті, скасовуються президентом України, а у визначених законом випадках – Кабінетом Міністрів України.
Стаття 144. Територіальні громади, голови громад, органи місцевого самоврядування відповідно до закону ухвалюють акти місцевого самоврядування, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Дію актів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняє префект з одночасним зверненням до суду.
У разі ухвалення головою громади, радою громади, районною, обласною радою акта, що не відповідає Конституції України, створює загрозу порушення державного суверенітету, територіальної цілісності чи загрозу національній безпеці,
Президент України зупиняє дію відповідного акта з одночасним зверненням до Конституційного Суду України, тимчасово зупиняє повноваження голови громади, складу ради громади, районної, обласної ради та призначає тимчасового державного уповноваженого. Тимчасовий державний уповноважений спрямовує та організовує діяльність відповідних виконавчих органів місцевого самоврядування громади, виконавчого комітету районної, обласної ради.
Конституційний Суд України розглядає таке звернення президента України невідкладно.
У разі визнання Конституційним Судом України акта голови громади, ради громади, районної, обласної ради таким, що відповідає Конституції України, президент України скасовує акт, виданий відповідно до частини третьої цієї статті.
У разі визнання Конституційним Судом України акта голови громади, ради громади, районної, обласної ради таким, що не відповідає Конституції України, Верховна Рада України за поданням президента України достроково припиняє повноваження голови громади, ради громади, районної, обласної ради та призначає позачергові вибори у визначеному законом порядку".
От де в цих змінах можливість скасувати акти органів місцевого самоврядування?
Для мене в запропонованих змінах викликає питання щодо повноважень префектів "забезпечувати виконання державних програм".
Не зовсім зрозуміло, про що йдеться та за допомогою якого інструментарію.
Є в змінах до Конституції два розчарування: перше - депутатів громад, голів громад, депутатів та районних та обласних рад обирають раз на чотири роки. В попередніх версіях передбачалося, що строк їх каденції буде три роки, а я взагалі пропонував - два роки. Переконаний, що строк повноважень необхідно скорочувати, ну хоча би до трьох років. Це забезпечить значно ефективнішу зміну погано депутатів та голів громад,
Хоча враховуючи корумпованість лідерів партій, які сформували цей парламент, протягнуть таки норму в чотири роки.
Другим розчарування стало те, що депутатів районних та обласних рад обиратимуть прямим голосуванням всі громадяни відповідних районів та областей. Це провокуватиме постійну боротьбу за повноваження. Депутати районних та обласних рад вважатимуть себе головнішими за депутатів громад. Що зовсім неправильно. Саме депутати громад повинні репрезентувати інтереси виборців. Я вже неодноразово писав, що доцільніше було надати право формувати склад районних та обласних рад депутатам громад з їх числа з періодичною (раз на півроку чи на рік) ротацією. В цьому випадку вони ба представляли в обласних та районних радах інтереси виборців своїх громад, а не своїх особистих чи вождів політичних партій.