Все публикацииПолитика

Как депутаты меняли закон о местных выборах (СТЕНОГРАММА)

Верховная Рада в понедельник внесла изменения в закон о выборах в органы местного самоуправления, существенно изменив правила игры накануне начала избирательной кампании. О том, как депутаты рассматривали три законопроекта, читайте в стенограмме заседания (текст приводится в сокращенном виде - из него убраны вопросы выступающим из зала).

Как депутаты меняли закон о местных выборах (СТЕНОГРАММА)
Фото: Тато Сепия
Володимир Литвин: Шановні народні депутати, сьогодні у зв’язку з вимогою 174 народних депутатів України про скликання позачергової сесії  Верховної Ради України шостого скликання та відповідно до частини другої статті 83 Конституції України, частини другої статті 11 Регламенту Верховної Ради України  проводиться засідання позачергової сесії Верховної Ради України. Позачергову сесію Верховної Ради України шостого скликання оголошую відкритою.

Відповідно до Конституції і Регламенту на позачергову сесію виносяться виключно і лише ті питання, які запропоновані ініціаторами проведення позачергової сесії. Перелік питань, що пропонуються до розгляду, вам вручено заздалегідь, як того вимагає Регламент Верховної Ради України. Сьогодні ми маємо з вами розглянути три питання: це проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", а також проект Закону про внесення змін до Закону України „Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України” (щодо механізму повернення заощаджень), це урядовий законопроект, а також сьогодні, шановні колеги, пропонується заслухати інформацію Кабінету Міністрів України про виконання заходів соціального захисту населення у зв’язку з формуванням тарифів на житлово-комунальні послуги. Немає заперечень інших? 
Тоді розпочинаємо нашу роботу.


Всі фото: Віталій Ласерда

Оголошую до розгляду питання – проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів". Доповідачі - народні депутати України Бірюк Лев Васильович, Яценюк Арсеній Петрович, Єфремов Олександр Сергійович, Кармазін Юрій Анатолійович. Співдоповідач – голова Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Омельченко Олександр Олександрович. Прошу доповідача. Бірюк Лев Васильович є? Будь ласка.

Лев Бірюк: Перш за все, хочу внести пропозицію для включення у нас сьогодні на голосування питання про зняття такої норми, як 365 днів для  партій для реєстрації і зняти цю норму як недемократичну.
Другу я хочу почати з поправок і змін, які я вносив на розгляд Верховної Ради України. В законі, який ми маємо розглядати, суттєво скорочені права районних організацій. Районні організації на сьогодні – це, як правило, розміщені в містах і містечках областей, які є невідмінною структурою і головною структурою на адміністративно територіальній одиниці. Якщо міська організація в районному центрі містечку чи в  місті - це структура районної організації, то не можна, ви самі розумієте, навіть по партійним канонам не можна зробити так, щоби  конференція районної організації була слабкішою чи менш впливовою, чим міська організація.

А що ж ми маємо в законі України, який нам поданий для розгляду?  Там написано наступне, що районна організація партії може висунути виборчий список кандидатів у депутати  відповідної ради у кількості, що не перевищує кількість депутатів, по одному кандидату в депутати в кожному одномандатному мажоритарному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідної ради, по одному кандидату в депутати в кожному одномандатному виборчому окрузі, по виборах в депутати відповідних сільських, селищних рад та по одному кандидату на посаду відповідних сільських, селищних голів, крім сіл, селищ, що входять до складу міста, згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм. 

Але давайте з вами розберемо питання про те, що районна організація – це є  як раз та організація, в яку входить міська організація цього районного центру. То як же можна ділити партійних діячів, членів партії на тих, що відносяться до міста, хоч вони і входять в районну, членами районної організації, але не мають права висувати депутатів та голову міста свого територіального, адміністративно-територіального центру. Тому і вноситься питання поправки зробити наступним чином: районна… Викласти наступним ч.3 ст.36 у новій редакції: районна організація партії може висунути виборчій список кандидатів у депутати в кожному багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідних міських, міст районного значення рад у кількості, що не перевищує кількість депутатів загального складу ради, по одному кандидату в депутати в кожному одномандатному мажоритарному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідних міських, міст районного значення рад. Виборчий список кандидатів  в депутати відповідної районної ради у кількості, яка не перевищує кількість депутатів загального складу ради та по одному кандидату в депутатів кожному одномандатному мажоритарному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідної районної ради та по одному кандидату в депутати в кожному одномандатному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідних сільських, селищних рад та по одному кандидату на посаду відповідних сільських, селищних рад. 

Таким чином, ми встановимо справедливість, тому що районна організація не може бути меншою чи структурою міської організації в будь-якому районному центрі. Міста ж такі як: Київ, обласні міста Севастополь вони мають, як правило, в своїх партіях окрему функцію, ці організації прирівнені до обласних. Тому таким, хочу, щоб ви зважили на мою аргументацію і підтримали зміни і доповнення до Закону  про вибори місцевих рад та Криму. Дякую. 

ЄДИНИЙ АЛЬТЕРНАТИВНИЙ
Арсеній Яценюк: Шановна громадо! Шановні народні депутати України! 10 липня в цій парламентській залі проходило голосування Закону України про місцеві вибори. І на превеликий жаль, тоді не дослухались до того, що прийняття цього закону є ні що інше, як порушення прямих конституційних прав українців. Прямих конституційних прав обирати і бути обраним. Прямого конституційного права на те, що український народ є єдиним джерелом влади в Україні. Так, до влади можна прийти через підкуп, через залякування, через зміни до закону, через адміністративний ресурс. І навіть теоретично цю владу можна утримати певний період часу в такому форматі. 

Але влада буде підтримана народом тільки тоді, коли ця влада робить для кожного окремо взятого громадянина те, що вона обіцяла, а не через перепони по виборчому закону. Не через відключення нових партій і нових політичних лідерів від участі у виборчому процесі. І не через позбавлення українських громадян права голосувати, права обирати і права бути обраним. Поправки до закону, які мною вносяться, стосуються цілого ряду неконституційних норм, які прийняті парламентом 10 липня. В першу чергу мова йде про те, що прийнятий закон позбавляв партії, місцеві осередки яких зареєстровані  за 365 днів до моменту проведення виборів, права  на участі у виборчому процесі. 

Що це означає? Це означає те, що, якщо партія розвивається, якщо вона створює осередок, якщо там з’являються гідні партійці,  і ці  партійці чомусь  не попали у правила гри, створені  сьогоднішньою коаліцією, то вони залишаються  за межами  виборчого процесу. Друге. Щодо формування  комісій. Продовжується та тенденція,  яка була протягом президентської кампанії, коли підрахунок голосів  і право на участі у комісіях чомусь  наділяються тільки парламентські партії. З яких таких право і за які такі заслуги?



Саме тому  друга поправка передбачає необхідність включення  до складу комісій представників всіх політичних партій, які ідуть на вибори, і які повинні захищати свій результат, і які  повинні захищати свого виборця. Далі щодо компетенції місцевої вищестоящої комісії. Фактично даний закон ліквідовує судову гілку влади  у виборчому процесі, як таку, і наділяє неконституційними повноваженнями  територіальні виборчі комісії неконституційними повноваженнями щодо скасування рішень нижчестоящих  комісій і щодо усунення судової гілки влади  від остаточного прийняття рішення.   Це так само не що інше, як узурпування влади політичними партіями, які сьогодні представлені в українському парламенті. 

Наступне щодо порядку прийняття рішення такими комісіями. Хотів би нагадати, що за чинним неконституційним законом  комісія приймає рішення  простою більшістю голосів і (увага) від кількості присутніх. Тобто, якщо збереться три члена  комісії, то  теоретично цих три члена комісії можуть прийняти рішення, не дивлячись на те, що  комісія  складається з 18 членів. З  огляду на це абсолютно зрозуміло, що  основний елемент сучасних  виборів – це адміністративний тиск буде відігравати  найважливішу роль на  цих виборах. 

Одне з найважливіших досягнень  кожної демократичної країни – це  вільні вибори. І такі вільні вибори повинні відбутися  в Україні всупереч намаганням коаліції  не  допустити якісно нові політичні сили  до  виборчого процесу.   Саме тому я наполягаю на прийнятті цих рішень. Саме тому вже сьогодні можна сказати, що це позачергове зібрання парламенту є перемогою, є першою перемогою за останні 8 місяців роботи нової влади. Борітеся і поборете. Дякую за увагу. 

ПОПРАВКИ ПРЕЗИДЕНТА
Олександр Єфремов: 31 жовтня цього року в Україні відбудуться вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів. Прийнятий Верховною Радою України  Закону України „Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” запровадив проведення місцевих виборів на принципово новій законодавчій основі. Ви, як і я були свідками того, що прийняття цього закону було питанням не простого політичного компромісу політичних сил коаліції. 

Отже, якщо б Верховна Рада не проголосувала, а Президент України не підписав би цей закон, то вже з 2 серпня поточного року почав би діяти старий Виборчий кодекс. Вчинені дії по його підготовці мало би не зворотний характер. Нагадаю, що старий виборчий закон дозволяв обирати до місцевих рад виключно за закритими партійними списками. Не секрет, що застосування пропорційної виборчої системи за закрити партійними списками в Україні себе не виправдала.  

Стимулювала  політичну корупцію, купівлю, продаж місць в прохідній частині списку. Моніторинговий комітет "Пори" неодноразово звертав увагу на неприйнятність обраної моделі пропорційної виборчої системи в Україні. Тому перше, що ми зробили – змінили саму виборчу систему, і це головне. 

25 серпня Президент провів зустріч із членами Ради коаліції „Стабільність та реформи”. Було ухвалення рішення про підтримку коаліції на ініціативу глави держави про необхідність внесення змін до Закону про місцеві вибори. Парламентська коаліція підтримала ініціативу Президента України стосовно внесення змін до Закону про місцеві вибори, а отже сьогодні на позачерговій сесії ми маємо можливість виправити деякі норми цього закону. Про що, власне, йдеться?



По-перше, проектом пропонується зняти обмеження щодо можливості участі у місцевих виборах місцевих організацій політичних партій, що утворені пізніше ніж за 365 днів до дня виборів, що надасть можливість усім місцевим організаціям політичних партій висувати своїх кандидатів. Після прийняття цієї норми будь-коли зареєстрований партійний осередок зможе висувати кандидатів у депутати. На сьогодні, мабуть, це буде справедливо. Але нагадую нашим опонентам, що за чинним законодавством України зареєстрована політична партія протягом 6 місяців з дня її реєстрації забезпечує утворення та реєстрацію своїх місцевих організацій у більшості областей України, в містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим. Тому реєструвати партійні осередки не право, а обов’язок партії, 
обов’язок, для якого з 2001 року законом визначений строк 6 місяців. Отже, політичним партіям, які неухильно виконували усі вимоги законодавства, норма 365 днів не була перепоною участі їх партійних осередків у виборчих перегонах. Там, де закон політичною партією не виконаний, там партія не може розраховувати на підтримку громадян і результату голосування за партію, на мою думку, також не буде. Наше голосування за відміну норми 365 днів, як мені дається, гадається, партіям-метеликам не допоможе.

По-друге, пропонується змінити принцип формування складу територіальних  виборчих комісій.  Запропоновані зміни надають право  прийняти участь у формуванні складу територіальних виборчих комісій не лише  місцевим організаціям тих політичних партій, які представлені у Верховній Раді України  поточного скликання, а всім місцевим організаціям усіх політичних партій.

По-третє,  пропонується внести ряд технічних та редакційних змін у закон, а саме:  проектом  Верховної Ради  зауваження Науково-експертного та Головного юридичного управлінь Верховної Ради  України  виправлені  деякі  неузгодженості  статей  закону з  положенням Закон про    державний реєстр виборців; здійснено ряд редакційних правок  щодо приведення термінів закону до   єдиної термінології; внесено ряд змін, які покращать його практичне  застосування усіма суб’єктами виборчого процесу.

Наголошую, що питання законності, відкритості та прозорості проведення виборчої кампанії до місцевих рад є  одним з найголовніших пріоритетів Президента України. Для нас є важливим не знизити планку демократичних  стандартів, яка була продемонстрована під час останніх  виборів Президента України  та високо оцінена міжнародною спільнотою.

Віктор Янукович та Партія регіонів у своїх  передвиборних програмах взяли на   себе зобов’язання  забезпечити незворотність демократичних  перетворень та максимально наблизити основні політичні інститути до європейських стандартів.  Запевняю вас, ми  робимо все можливе   для цього. Вважаю, що всі політичні сили, які не лише на словах  і прокламаціях стоять на   шляху  незворотності демократичних перетворень у нашій державі,  обов’язково сьогодні підтримують цей проект закону. Дякую  за увагу.

Володимир Литвин: Шановні колеги, до доповіді запрошую народного депутата України Кармазіна Юрій Анатолійовича. Щодо проекту закону за реєстраційним номером 7043-2.

ЗАКОНОПРОЕКТ, ЯКИЙ НІХТО НЕ РОЗГЛЯДАВ
Юрій Кармазін: Шановні народні депутати! Шановні громадяни України! 10 липня ви були свідками того, як жодна пропозиція (підкреслюю, жодна пропозиція!) – принципова, не принципова – не враховувалася чинною коаліцією. Просто відкидалася. Робили вигляд, що опозиції не існує. Знущалися над опозицією під час прийняття закону, не роблячи ні перерв, нічого, порушуючи Регламент, закони і Конституцію. Зараз, плачучи про гроші, Олександр Сергійович, ви сказали, коштів багато. Ви подали зараз поправки на 143-х сторінках, на 1434-х сторінках. На жаль, це той випадок, коли словами вождя: кількість не перейшла в якість, 143 сторінки залишилися 143-ма сторінками. Через це я хочу нагадати вам, що статтею 5 Конституції України встановлено, що носієм суверенітету і єдиним джерелом 
влади в Україні є народ і саме народ здійснює владу безпосередньо через органи державної влади і органи місцевого самоврядування. Право визначати і змінювати цей лад належить виключно народові і не може бути узурповане державою і органами, або посадовими особами і в тому числі Президентами. Таким чином, Верховна Рада має забезпечити представникам народу можливість реалізувати їхні права, в тому числі через запровадження відкритих списків, коли саме виборці, а не керівники партій будуть визначати, хто саме, в якій черговості буде мати можливість бути обраним до органів влади, втому числі і місцевого самоврядування.

Я наголошую, що мій законопроект направлений саме на це і через це ми записали, що після голосу… в процесі голосування, це стаття 69, після… виборець у трафаретах проти слів „зі списку обраний місцевої організації партії підтримає кандидата” номер такого-то має право проставити номер кандидата. Це є в багатьох цивілізованих країнах світу, в більшості, вірніше. Чому ми цього не робимо? Чому ми кажемо, що п’ять років хай народ помучиться, а потім ми це зробимо?



Я хочу, щоб наші люди мали гарантовані Конституцією права вже зараз. Я погоджуюсь з висловленими пропозиціями, з шановними колегами Яценюком і Бірюком, коли мова йшла про первинні організації партій у районах міст, містах, які входять до складу районів, областей, які повинні отримати право висувати кандидатів у депутати. Необхідно більш чітке визначення виключно кола осіб, які не мають права приймати участь у виборах до органів місцевого самоврядування, як ті, хто голосують, є членами виборчих комісій, що балотуються на певні посади, визначивши, що такими можуть бути дієздатні громадяни України, які не переувають у громадянстві, або підданстві іншої держави, або отримали дозвіл іншої держави на постійне проживання на її території чи оформили документи на виїзд на постійне проживання за межі України. Потребує уточнення і роз’яснення обов’язок органів, які приймають участь у виборчому процесі, прискорювати інформування учасників виборчого процесу і суспільства вцілому і в першу чергу через веб-сайти, щоб зменшувати витрати на його проведення. Пропонується також ліквідувати закріплені в законі за ініціативою фракції правлячої більшості дискримінаційні обмеження, це саме які, за якими територіальні комісії формуються за поданнями місцевих організацій, лише представлених у Верховній Раді України поточного скликання політичних партій. Лише ті місцеві організації партій, які зареєстровані не пізніше як за 365 днів до дня виборів, мають право висувати кандидатів на місцевих виборах. Це і те обмеження, що висунення кандидатур мерів від партій, заганяння їх під партії коаліції є дикунством на фоні подальшого зубожіння людей і пошуку політичних ворогів. Соромно дивитися, коли поважні мери після розмови відповідної, проведеної представниками Служби безпеки, МВС, прокуратури, які просто заявляють, що ви, панове мери, не зможете працювати, якщо ви не будете від партії коаліції, а точніше від однієї партії, від Партії регіонів, то ви непотрібні. Цю норму треба прибирати, це дикунська норма. Вона не консолідує з суспільством міст, вона навпаки розколює його. Тому це треба прибрати з цього закону. Для забезпечення можливості захисту конституційних прав 
громадян України і проведення місцевих виборів в умовах, дійсно, демократичних і прозорих у моєму проекті пропонується: формувати територіальні виборчі комісії за поданням зареєстрованих …… порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцевих організацій політичної партії, депутатська фракція якої була створена за результатами виборів до Верховної Ради поточного скликання, політичної партії, що входить до виборчого блоку, депутатська фракція якого була створена за результатами виборів, усіх інших, ніж указаних в пункті 1.2 цієї частини політичних партій, що мають намір висувати кандидатів на відповідних місцевих виборах, за виключенням тих, що на день цього подання були зареєстровані більш ніж 10 років назад і протягом цього часу не висували своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України. Я прямо пропоную внести зміни до Прикінцевих і Перехідних положеннях, де зобов’язати Міністерство юстиції України в тижневий строк після опублікування цього закону на виконання вимоги статті 24 Закону Про політичні партії в Україні звернутися до Верховного Суду України з поданням про анулювання реєстраційних свідоцтв політичних партій, які не висували своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом 10 років з дня їхньої реєстрації. От тоді і припиниться розмова про те, чи 140 чи 150 
політичних партій існує в Україні. Їх переважна більшість мають бути ліквідовані оцим саме законом і у демократичний абсолютно спосіб. 

Також пропоную, щоби кандидатури від суб’єктів зазначених в цій статті включалися до складу територіальних виборчих комісій за результатами жеребкування, що проводиться виборчою комісією, яка формує склад відповідної територіальної виборчої комісії не пізніше як на другий день після дня виборів. 

Шановні народні депутати,  потребує осмислення і поняття про загальне виборче право, яке передбачене у нас статтею 3 нашого закону. Мають бути внесені зміни, що право голосу на виборах депутатів мають право дієздатні громадяни України, які не перебувають у громадянстві іншої держави, або отримали дозвіл іншої держави на постійне проживання на її території чи оформили документи на виїзд на постійне проживання за межі України. Також зміни мають бути відповідні кореспондуватися і право бути обраним, -  це зміни до статті 9 цього закону, де також має право бути обраним громадянин, який не перебуває в громадянстві підданстві іншої держави або отримав дозвіл іншої держави на постійне проживання на її території чи оформив документи на виїзд на постійне проживання за межі України, та якому на день голосування виповнилося 18 років. Аналіз, який ми маємо дозволяє сказати, що таких сьогодні людей з подвійними громадянствами надзвичайно багато, надзвичайно багато в різних прикордонних регіонах. Я не хочу сьогодні загострювати увагу на  цій конкретиці, бо вона не має відношення безпосередньо зараз, вона має бути тільки врахована нами також. Також мною вносяться зміни до статті 19, де передбачається, що голова, заступник та секретар територіальної виборчої комісії мають призначатися від різних суб’єктів подання місцевих організацій партій, щоб не було ніякої узурпації однієї партії. Це має бути чітко передбачено, що це має бути і представлені у Верховній Раді, і не представлені у Верховній Раді самостійними фракціями або фракції у блоці із іншими партіями. 

Також я вважаю, що ми з вами маємо надзвичайно серйозно попрацювати над іншими моментами про демократичність чи недемократичність, чого було сьогодні сказано. Я звертаюся з цієї високої трибуни до Президента України, до керівників правоохоронних органів. Перше, в першому наближенні підготовка до місцевих виборів показує про те, що в виборчій кампанії застосовані можливості правоохоронних органів. Я вас закликаю, не робіть цього! Дайте команду Службі безпеки, МВС, прокуратурі і податковій займатися виключно своїми прямими обов’язками, не втручатися в формування списків, формування мерів, встановлення прослуховування в політичних партіях і всього іншого, чим ви сьогодні займаєтесь, що підтверджено вже в Криму, в інших місцях. Через це я закликаю до злагоди і до об’єднання заради майбутнього України. дякую.

ПРЕЗИДЕНТСЬКОМУ ПРОЕКТУ - ВІРИТИ
Володимир Литвин: Від комітету запрошую до виступу члена Комітету з питань  державного будівництва та місцевого самоврядування Касянюка Олександра Ростиславовича. 

Олександр Касянюк: Шановний Володимире Михайловичу, шановні колеги! Комітет з державного будівництва та місцевого самоврядування розглянув на своєму засіданні 30 серпня поточного року проекти Закону України про внесення змін до Закону України „Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” ( реєстраційні номера: 7043-1, поданий народним депутатом України Єфремовим, 7043, поданий народним депутатом України Яценюком, 7040, поданий народним депутатом України Бірюков). Законопроект, який подав Юрій Кармазін, 7043-2 комітетом не розглядався, його в комітеті не було. 

Перш за все, хочу зупинитися на законопроекті 7043-1, поданий народним депутатом України Єфремовим. Законопроект за визначенням суб’єкта права законодавчої ініціативи спрямований на забезпечення прозорості та демократичності місцевих виборів. З метою проведення чинного законодавства у відповідність із демократичними міжнародними стандартами у законопроекті пропонується: перше – зняти обмеження щодо можливості участі у місцевих виборах місцевих організацій політичних партій, зареєстрованих пізніше, ніж за 365 днів до дня виборів, та надати можливість усім місцевим організаціям політичних партій висувати своїх кандидатів, друге – доповнити склад територіальних виборчих комісій за рахунок 3 представників, визначених шляхом жеребкування з числа кандидатів від місцевих організацій усіх політичних партій, а не лише представлених у Верховній Раді України поточного скликання. Таким чином до складу територіальних виборчих комісій входитимуть 15 осіб від місцевих організацій політичних партій, представлених у парламенті, а також 3 особи з числа кандидатур, поданих місцевими організаціями всіх політичних партій. Третє – внести до закону необхідні зміни технічного характеру. Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у висновку від 27 серпня 2010 року погоджується з необхідністю комплексного вдосконалення положень чинного закону, який містить недоліки як змістовного, так і техніко-юридичного плану. При цьому більшість пропозицій народного депутата України Олександра Єфремова отримала схвальну оцінку, а загалом законопроект пропонується прийняти за основу з урахуванням висловлених зауважень. Комітет констатує, що законопроект з реєстраційним номером 7043-1 дійсно носить комплексний характер і спрямований на покращання якості всього масиву нормативно-правового матеріалу, що регулюють більшість аспектів підготовки і проведення місцевих виборів. Тією чи іншою мірою внесені зміни торкаються змісту 55 статей з 91 статті, що налічує закон, а  також його прикінцевих та перехідних положень.

Заслухавши інформацію підкомітету.. комітету, з`ясувавши позицію народних депутатів України, членів комітету, запрошених на засідання осіб, врахувавши висновок Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України та обговоривши питання, комітет ухвалив  рекомендувати Верховній Раді України  відповідно до пункту 1 частини 1 статті 114 Регламенту Верховної Ради України, проекту Закону України „Про  вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (реєстраційний номер 7043-1), поданий народним депутатом України Олександром Єфремовим та за наслідками розгляду в першому читанні прийняти його за основу, доручивши Комітету Верховної Ради України  з питань державного будівництва та місцевого самоврядування доопрацювати зазначений  законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб`єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строки подання  та розгляду таких зауважень і пропозицій наполовину та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.

Що стосується законопроектів (реєстраційний номер 7043, поданого народним депутатом України Арсенієм Яценюком та 7040, поданого народним депутатом України Бірюков), то комітет  прийняв рішення за наслідками розгляду у першому читанні ці законопроекти відхилити. 

Володимир Литвин: Тепер переходимо до обговорення цього питання. Прошу записатися від фракцій на виступи, від фракцій. Тобто 15 хвилин від фракцій, а потім – 30 хвилин від безпосередньо народних депутатів на виступи. Так, від фракцій записалися. Тепер прошу записатися від, записатися народних депутатів.Будь-ласка, колеги, записуємось. 

Михайло Чечетов: Уважаемый Владимир Михайлович, уважаемые коллеги, мы летом приняли Закон о выборах в местные органы власти. Он был направлен на то, чтобы после 31 числа была избрана демократичная дееспособная и, самое главное, ответственная власть. Самое худшее качество власти на любом уровне – это когда власть безответственна. И с этой целью вносилась норма, которая позволяла участвовать в выборах партиям, которые зарегистрированы как минимум год. Чтобы избиратели на уровне регионов разобрались, что эти партии делали на данной территории, как они участвовали в решении злободневных вопросов, волнующих избирателей данной территории. 

Но, с другой стороны, прозвучала критика со стороны политических оппонентов, общественности, были критические замечания международных экспертов. А, на мой взгляд, сила, демократичность власти состоит в том, когда власть умеет прислушаться, умеет услышать замечания и критику и иногда подкорректировать свои решения. В данной ситуации мы понимаем, оттого, насколько демократично пройдут выборы, от того, насколько они будут признаны международной общественностью, зависит имидж и репутация страны. Ведь почему резко поднялась репутация страны и имидж страны? Да потому что прошли выборы президента, которые признал весь мир. Полностью легитимность избрания Януковича президентом признал весь мир. Это открыло столицы европейских государств. Аплодирует мир выступлению Януковича в Вашингтоне. Установились отношения с Россией. Сегодня он уехал в Германию и прочее, прочее, прочее … 

Поэтому для того, чтобы укрепить имидж и в дальнейшем, нужно сделать так, чтоб мировая общественность признала эти выборы то же самое демократичными и свободными как были президентские. И в данной ситуации мы пошли на коррекцию принципиального положения, которым даем возможность участвовать политическим партиям в выборах, зарегистрированным менее года. Конечно, это теперь накладывает большую ответственность на избирателей, поскольку им нужно будет разобраться в кратчайшие сроки, а кого ж они избирают, что это партии будут делать, смогут ли они сделать? Время, как говорят шахматисты, на флажке. И чтобы не получилось потом,  что после  выборов опять будут хвататься за голову, а кого ж мы  избрали. Но я думаю, верю в мудрость народа, что люди  разберутся и 
проголосуют за те политические партии, которые смогут   по серьезному  решать проблемы регионов.

Ну  и с другой стороны, конечно,  мы расширяем численность территориальных избирательных комиссий и дадим возможность ввести туда   представителей тех политических партий, которые   не имеют фракционного   представительства. И тем самым будет максимально обеспечена  объективность процедуры подсчета голосов  непосредственно уже после выборов. И я  надеюсь, что  законопроект Ефремова, на мой взгляд, не умаляя  достоинств  других  законопроектов,  это  лучший законопроект, его нужно проголосовать, поскольку он по сути дела аккумулирует  те   замечания, которые были высказаны общественностью, которые нужно учесть в законе, чтобы выборы прошли максимально демократично, честно, объективно и чтобы мир признал эти выборы…

А БЮТ ПРОТИ...
Ольга Боднар: Хочу зразу сказати, що сьогодні   ми бачимо не те, що влада виправляє  свої помилки, а те, що влада могла б уже скласти свій іспит на   2 і попроситися залишитися  поза виборчим процесом  взагалі. Що ми  на сьогодні маємо? Ми маємо  на сьогодні 4 законопроекти, 3 з яких кричуще… автори яких кричуще намагалися  ще  у липні  місяці пояснити, що не можна приймати такий закон, який  сьогодні є щодо місцевих виборів.  Мій виступ   буде полягати на тому, що чи  є взагалі якась причина приймати. Пана Єфремова? Я не бачу в ньому не забезпечення прозорості, не демократичності місцевих виборів.  Шановні колеги,  якщо ми говоримо про те, що звужується перелік осіб, які матимуть право брати участь, і це є демократично, то я можу сказати, що  в жодній  європейській країні нас  не зрозуміють. На сьогодні  у нас існує закон про реєстр виборців, який передбачає, що участь в виборах передбачається за виборчою адресою, а не за місцем реєстрації. Хочу нагадати, що ценз осідлості уже відмінено у нас нашою Конституцією 1996 року. Я не можу зрозуміти, чому автор до сих пір не звернув таку увагу, про яку суспільство кричало йому і його владі, що немає самовисуванців в мери міст. Це чомусь теж не враховано в даному законопроекті. Натомість відбувається побудова субординації вертикалі влади. Тепер верхня рада буде керувати нижньою радою навіть по кількості її членів. Я вважаю, що ми повертаємося до найгірших сталінських часів в даному питанні. Я не можу зрозуміти, в чому полягає прозорість і демократичність цього законопроекту, який говорить про те, що вибори на спеціальних дільницях будуть відбуватися, але однак при цьому норма щодо обов’язковості повідомлення ДВК, спецдільниці до ДВК про те, що виборець буде голосувати на спецдільниці, не буде. Для чого це робиться? Для прозорості? Я думаю, що для кількості. І для того, щоб можна було ще де-небудь побігти на тих милицях і проголосувати. Я не можу зрозуміти, чому автор, якщо він хоче демократичності і прозорості виборів, не звернув увагу на рекомендації Ради Європи та ОБСЄ і не вилучив можливість проведення місцевих виборів разом з референдумом, наприклад? Або не звернув увагу на те, що неодноразово звертали увагу знову ж ПАРЕ та ОБСЄ, що треба вилучити норму, яка передбачає можливість голосування проти всіх, тому що таке голосування взагалі не відповідає природі конституційного права громадян формувати представницькі органи місцевої влади. 

Шановні колеги! Фракція БЮТ не буде голосувати за цей законопроект. В першому читанні ми пропонуємо підтримати законопроект 7040 нашого колеги Бірюка. Дякую за увагу.

Олег Зарубінський: Шановні колеги, очевидно, ніхто не може заперечити у цій залі те, що  не було жодного закону в України виборчого, який би   сприймався всіма на 100 відсотків  з задоволенням, тим більше із захопленням. Очевидно, це є   реалії українські, реалії  українські політичні.  І тому очевидно, що  оптимальний  варіант, коли закон буде комплексний, коли це буде кодекс, і він буде діяти, як  мінімум 10-15 років. Це може тоді бути дійсно  точкою компромісу.

У даному випадку, щоб ми не прийняли, все рівно буде  критика, все  рівно будуть незадоволені. Ще раз хочу  сказати, це є українські реалії. Але я взяв слово не для цього. Я   хочу присвятити свій маленький виступ і, шановні журналісти, хочу до вас  звернутися з одного тільки приводу, бо навколо  нього стільки маніпуляцій чи з поверхового знання  законодавства, чи із свідомих, що важко розібратися. Мова йде про  одну норму – про    славнозвісні 365 днів необхідні місцевій організації  бути зареєстрованими, щоб  висувати своїх кандидатів. У мене    у руках Закон „Про політичні парті  в Україні”, він ще 2001 року. Тут є така норма: „Політична партія  протягом  шести місяців з дня реєстрації  забезпечує утворення  та реєстрацію у порядку, встановленому  цим законом, своїх обласних, міських, районних організацій у  більшості областей  України, містах Києві, Севастополі та Автономній Республіці Крим. 

Дійсно, сьогодні дехто згадував рішення  Конституційного Суду 2007 року, який визначає, що   неконституційним є сентенція про обов’язкове утворення  та реєстрацію у містах, областях і районах. Абсолютно логічно. Хто може заставити, примусити  політичну партію створити  організацію в районі, селищі, в місті, якщо вона цього не хоче зробити. Але у такому разі, очевидно,  вона має обмежені можливості  для того, щоб висувати кандидатів, якщо це кандидатів в районну раду   з району, а не гонці з Києва, з київського офісу за рахунок вождя. Ви ж це прекрасно  маєте розуміти.

Другий момент. У цьому  Законі не скасовано „Про політичні партії  України”   стаття 24: „Анулювання  реєстраційного свідоцтва”. У  разі невиконання політичною партією вимоги частини шостої статті 11 цього закону, орган, який зареєстрував політичну партію, а це є Міністерство юстиції, має звернутися до Верховного Суду України з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Тут все є. Всі возгласи, вибачте за таке слово, всі крики з приводу несправедливості цієї норми виходять з боку тих, хто купив напряму партію під ключ, бо її створювали і реєстрували інші люди, а потім вони не виконали закон 
і не створили ні районних, ні міських, ніяких організацій, бо цих партій були …Таким чином, шановні колеги, не слухайте маніпуляцій, шановні представники засобів масової інформації. Якщо політична партія існує, вона створює свої організації. Якщо вона просто є інструментом реалізації амбіцій однієї людини чи групи людей, то вона існує в шикарному офісі в Києві і надсилає своїх префектів або гінців в райони. Чи потрібні людям такі партії? Це питання велике. 

В’ячеслав Кириленко: Це дуже добре, що коаліція дозріла до думки, що всі партії рівні, і люди мають право вибирати, за яку партію їм голосувати, а не чекати вказівки згори. Тільки що цим же людям це дозрівання правлячої коаліції коштувало сотень тисяч гривень, тому що можна було уникнути цієї антиконституційної норми, не скликаючи позачергового засідання, ухваливши це в штатному пленарному режимі тоді, коли цей закон обговорювався досить детально у Верховній Раді України. А так знову платники податків заплатили гроші за те, що депутати повернулися до проблеми, яку вони могли вирішити ще тоді раніше при обговоренні цього закону. Це перше. 

Друге. Складається враження, що головним питанням є якраз питання партій, яким можна брати участь у виборах, а яким не можна. А для нас ні, для нас головним питанням є демократичність цих самих місцевих виборів. Подивіться, які пропонуються норми по виборчих комісіях. Формується для місцевих виборів вертикаль, ЦВК по суті визначає склад ТВК, ТВК визначає склад ТВК, місцеві громади позбавлені впливу на цей процес. При цьому, ці всі партії знову ж таки діляться на багато сортів: Партія регіонів і Компартія в першу чергу заводять своїх представників до комісій, і це визначено і передбачено законом, потім ті, хто входять до блоків, а потім весь інший політичний світ. Таким чином, коаліційна більшість в будь-якій комісії, вертикаль яких створюється, забезпечено. 

І працює сталінська норма – правий той, хто рахує голоси. Не праві виборці, які проголосували так чи інакше, а правий той, хто сформував під себе оцю саме вертикаль виборчих комісій. Оце, шановні виборці, головне  питання, а не те, будуть ці партії брати участь тепер  у виборах чи не будуть. Партії ті, які популярні, все одно знайдуть можливість цю популярність довести і знайти шлях до людей, а от якщо порахують голоси не так, як люди проголосували, оце вже не демократія. І що ви потім скажете в Європі? Приблизно  я уявляю, але це вже буде запізніло.

Третє. А чому не дозволяєте само висування мером? Чому? В жодному законопроекті цієї норми нема. А ми на ній таки наполягаємо. Четверте.  А чому не  дозволяєте блоки? Будь-які блоки: ліві, праві, центристські. Це що, конституційно? Демократично? Ні! і маса інших питань, які коаліція не вирішує. Чому можна будь-якого члена комісії ……… за ніби-то невідповідність у будь-який момент? Чому можна зняти будь-якого кандидата, по суті без кворуму рішення будь-якої комісії? Оце головні питання, на які внесені законопроекти відповіді не дають. Тому ми вважаємо, що далеко не  всі проблеми вирішені, і за тією проблемою, яка резонансна, є десятки більш важливих проблем. Це будемо враховувати групою „За Україну!” при голосуванні.  Дякую за увагу.  

Петро Симоненко: Уважаемые коллеги и уважаемые избиратели!  Рассмотрение проекта Закона о изменении  уже принятый закон еще раз вскрыла целый ряд очень серьезных проблем, которые сопровождает  развитие политической структуры нашего общества на пути к гражданскому обществу Украины. Но надо сделать несколько, на мой взгляд, принципиальных выводов для того, чтобы поменять, а что надо делать в ближайшее время, чтобы не допускать подобных, очень серьезных просчетов, ошибок, а тем более, когда используется выборная кампания для фальсификации воли наших избирателей.

Первый вывод и он очевиден, что эффективность закона любого зависит от того, на сколько избиратели, то есть наш народ Украины, будут голосовать прежде всего за свои интересы, а не за интересы крупного капитала, продавшись на период избирательной кампании и продав свои интересы. От этого именно зависит судьба страны и судьба тех обещаний, которые выдаются политическими силами.

Второе, бесконечность внесения изменений в Закон о выборах, а мы, практически, вносим каждый раз, приближаясь вот к этой дате, вносим те или иные изменения, так вот эта бесконечность внесения изменений определена изобретением и внедрением технологий по обману избирателей. И та или иная команда как раз и использует вот эти технологии для того, чтобы узаконить их в законе и обмануть в очередной раз избирателей. 

Третье, стало очевидным, что у нас бизнес сегодня проник не только в те сферы, где он должен прежде всего существовать, то, что связано с предприятиями. Бизнес сегодня – это и создание банками, и продажа банков, особенно выгодно наши дельцы продают зарубежным структурам банки, которые, по сути дела, парализуют украинскую экономику и исключают возможность развития отечественного производителя. Точно также, так называемый, бизнес проник сегодня и в политическую структур общества, создаются партии под продажу. И некоторые тут дельцы, один из них выступал здесь с этой трибуны, предлагая закон. Купил себе партию, некачественную купил партию, ну, это его проблемы, а не проблемы, а не проблемы украинского общества. Так вот партия покупается для того, чтобы 
отвлекать голоса у избирателей. Фальсификация идет общественного сознания. Все это как раз и говорит о том, что интересы народа Украины далеки в декларациях, которые провозглашает представители крупного капитала. Я также хотел бы товарищи еще и еще раз обратить внимание и на то, что мы сегодня формируем гражданское общество и должны исключить все то, что связано сегодня с фальсификацией общественного сознания, когда через политические партии, в том числе, которые покупаются, пытаются повлиять на результаты выборов. Поэтому, товарищи, когда здесь сейчас говорят о существовании блоков, то каждый раз эти партии вначале они декларируют одни позиции, потом прячутся за блок, естественно не выполняют их, разваливается, купив себе должность тот или иной бизнес и в очередной раз на очередные выборы снова пытается спрятаться за блок. Фракция Компартии предлагает сегодня проголосовать за эти изменения. Но мы предупреждаем, и прежде всего обращаемся к нашим избирателям. Судьба этого закона прежде всего в ваших руках. Будете голосовать за свои интересы - тогда никакие представители крупного капитала не смогут в очередной раз обмануть вас, пообещав вам золотые горы. Благодарю. 

Володимир Литвин: Дякую. Шановні колеги, ми з вами завершили обговорення. Дві години тривало розгляд цього питання. Є така пропозиція. У зв’язку з тим, що у нас позачергова сесія і ми маємо приймати ж рішення на ній, так, то зараз оголосити перерву на 30 хвилин. У фракціях, будь ласка, порадьтесь, подивіться з приводу цих проектів законів. Після перерви тоді заключне слово буде у доповідачів, і після того буде процес, відбудеться процес голосування. Оголошується перерва до 12 годин 30 хвилин. Потім ми продовжимо розгляд цього питання. 

ПІСЛЯ  ПЕРЕРВИ
Володимир Литвин: Запросіть депутатів у сесійну залу для того, щоб ми могли продовжити  роботу. Шановні колеги! Ми розглянули за повною процедурою всі законопроекти і відповідно до Регламенту доповідачі мають право  на заключне слово, виступ, тому, будь ласка, в такій же послідовності як і здійснені були доповіді. Бірюк Лев Васильович.  Відмовляється від слова. Яценюк Арсеній Петрович. Ясно. Кармазін Юрій Анатолійович. Кармазін завжди готовий. Правильно?

Юрій Кармазін. Я не думав, що з мене почнуть. Шановний  Володимире Михайловичу,  я все-таки просив би Верховну Раду  України  як  представників всього народу України врахувати всі  зауваження, які сьогодні лунають з місць, про те. що закон, який ми прийняли, Верховна Рада України, незважаючи на те, що ми, опозиція, за нього не голосували, переконували вас в згубності такого голосування, недемократичності, нецивілізованості, що цей закон треба повністю переробляти. Якщо є до цього спільна думка, то я б хотів би, щоб колега Єфремов подивився, як навіть Комітет Верховної Ради з питань місцевого самоврядування оцінює законопроект, який внесений, який зараз думають, що вирішать цю проблему. А тут просто написано, що вирішуються тільки два питання – це 365 днів і три 
додаткових чоловіки в комісію, а далі написано: технічні питання - це висновок комітету, не мій висновок.

Тому, шановні друзі, я хотів би, щоб ви дослухалися до вимог людей про відкриття списків, щоб ми це зробили згодом буквально і по виборам до Верховної Ради України, щоб ми якісно змінили підходи, щоб ми змогли зараз змінити ті підходи, які виписані зараз і нема пропозицій до них, а по Регламенту той законопроект, який  буде прийнятий, не можна буде вносити інших пропозицій щодо підрахунку голосів, це частина четверта статті 27 Закону, де при підрахунку голосів приймається рішення виборчою комісією, більшістю голосів від присутніх, незалежно від кількості присутніх на засіданні виборчої комісії членів, але не менше трьох членів комісії, бо цей підхід не враховує виборчих комісій, як колегіальних органів і абсолютно, де завгодно можуть зібратися три чоловіки, прийняти рішення, головне, щоб їх потім прийняли вищі комісії, вищого складу і все, і любе беззаконня може пройти. Сюди зміни, до цієї статті не вносяться цими законопроектами. Я б просив би звернути вашу увагу на антиконституційність цього моменту.

Я також би просив би визначити і зміни в статті 16 частина перша, де треба вирішити, що робити по місту Інкерман, місту, яке входить до міста Севастополя. Також прибрати неконституційну заборону балотування різних… до різних представницьких органів, бо це суперечить рішенню Конституційного суду. Також прибрати інші порушення Конституції, от з огляду на це, шановні народні депутати, я прошу підтримати мій законопроект...

Лев Бірюк: Шановні колеги, ми заслухали всі законопроекти, які внесені зі змінами і доповненнями, і я для себе особисто роблю один висновок,  з цим законом провести вибори на демократичних засадах чи чесні вибори - просто неможливо. І неможливо не тому, що хтось мало працював над законом саме, якщо б закон гарно переглядати, то видно, як вкладалася цеглинка в цеглинку для того, щоб на цих виборах цим законом передати всі права адмінресурсу. І подивіться, якщо, я вже казав, приїхати для того, щоби членів дільничної комісії зареєструвати і зробити їх членами дільничної комісії на дільниці, треба приїхати в ЦВК зі завіреним свідоцтвом у нотаріуса, то можете собі уявити, яких нотаріусів будуть шукати в деяких містах чи в деяких областях, і хто їм це зробить. 

Але я хотів би звернути увагу і на глибші порушення чи порушення, які ми не маємо права допускати. Стаття 16 закону, який ми сьогодні розглядаємо говорить про те, що загальний склад обласної, районної, міської, крім міст Криму і Києва ради встановлюють чисельний склад обласні ради. але це є прямим порушенням Європейської хартії про самоврядування. Ми ж підписали її, ми маємо її виконувати. Чи в нас ліва рука не знає, що робить права? Я думаю, що знає. Тільки, якщо вже порушувати, то порушувати все. Заради чого? Напевно, ми теж знаємо заради чого. Я більше чим переконаний в тому, що цей закон надає права адміністраціям і судам, а ми знаємо, які сьогодні суди, які їхні рішення, що там, де захочуть, будуть незатверджені судом результати виборів і ніякий мер не 
зможе, це голова міста чи голова селищної ради, не зможе ним стати.

Тому, знаєте, уповати на Господа Бога, напевно, нам не личить в цьому залі, треба на себе. Я думаю, що вибори демократичними не будуть, навіть якщо ви проголосуєте ті зміни, які вносив я і які, слава Богу, і я задоволений тим, увійшли в законопроект пана Єфремова. Вони будуть проголосовані, але вони по суті нічого не змінять. Дякую за увагу.

Олександр Єфремов: Уважаемый Владимир Михайлович, уважаемые коллеги, вы знаете, я как народный депутат и как человек, безусловно, согласен с предложением, которое здесь с этой трибуны озвучил Сергей Рафаилович Гриневецкий о том, что нам необходимо совместно работать над выборчим кодексом. И желательно этот документ принимать тогда, ни когда мы идем на выборы, а в межвыборный период, чтобы политическая ситуация не давила на политиков, не давила на депутатов, которые присутствуют в зале. И мне кажется, что это основная задача, которую мы должны перед собой поставить, тем более, что это требование и мониторингового комитета ОБСЕ. 

Что касается нашей дискуссии по поводу принятия данного законопроекта, вы знаете, у нас есть два варианта. Первый вариант – оставить все как есть. И второй вариант – все-таки улучшить. И мне кажется, что, если выбирать между данными вариантами, то лучше принять второй вариант, который еще более улучшает тот законопроект, который есть, а вы знаете, что совершенству предела нет. И далее можно работать по данному документу для того, чтобы он был в дальнейшем еще лучше.

Учитывая высказывания, которые были здесь с трибуны, а также в процессе обсуждения в кулуарах, есть предложение данный законопроект дополнить еще следующим. Статтю  22 частину першу доповнити: „При цьому відповідні місцеві організації, об’єднані в одну депутатську фракцію у Верховній Раді України поточного скликання політичних партій або місцевій організації, яка, тієї політичної партії, що сформувала свою депутатську фракцію у Верховній Раді України поточного скликання, можуть подати до складу відповідної територіальної виборчої комісії не більше 3 кандидатур. Тогда тем самым мы уходим от тех опасностей, которые, здесь коллеги говорили по поводу того, что Центральная избирательная комиссия сама будет формировать. Мы придем к тому, что блоки или фракции партийные, которые здесь есть, они сами предложат 3 кандидатуры, которые обязаны будут учитывать, избирательная комиссия. И не будет уже самопроизвольно выбирать ту или иную фамилию. А вы в рамках блока сами определите тех людей, которых вы туда делегируете. Следующее изменение. Количество по 3 человека от каждой, представленной в парламенте.

Следующее предложение. Порядок формування виборчої комісії в Автономній Республіці Крим здійснюється у загальному порядку, як по всій території України. І по всьому тексту, де йдеться про органи влади місцевого самоврядування, доповнити словами „Автономної Республіки Крим”. Це технічна правка друга. А перша, - як по всій Україні. І третя. Доповнює пункт 5 з двоєчкою, Прикінцевих та перехідних положень, доповнити словами «київського міського» … При цьому, мені хотілось би сказати, що пропозиції колеги Бірюка Льва Васильовича в більшості своїй враховані в цьому документі. І це теж, мабуть, каже про те, що ми рухаємось в правильному напрямі. Дякую.

Володимир Литвин: Дякую. Від комітету? Представник комітету буде виступати? Будь ласка, Олександр Ростиславович Касянюк.

Олександр Касянюк: Є пропозиція прийняти законопроект, який запропонував Олександр Сергійович Єфремов, в цілому, як закон. 

Володимир Литвин: Дякую. Шановні колеги! Шановні колеги, прошу уваги! Ми з вами завершили розгляд питання, воно є надзвичайно чутливим  і дражливим, особливо у тій частині, яка стосується права політичних партій брати участь у виборах. Оскільки багато  дебатів з приводу того, що партія повинна брати участь у виборах, яка не виконала вимогу Закону про політичні партії  і після реєстрації протягом  півроку не сформувала структур, і оскільки це питання вийшло за межі  країни, я міг би запропонувати компромісне рішення. Не для тих, хто  натягує на себе роль місії, а для  тих політичних партій, які  зареєстровані менше ніж за рік до виборів,  дати їм право брати участь у виборах. А ті партії, які зареєстровані більше ніж рік, вони повинні довести, що вони  виконують закон. 

Закон про політичні партії ніхто не відміняв. І це було б правильно. Але разом з тим, шановні колеги, нам потрібно прийняти рішення для того, щоб внести певну  визначеність у  виборчий  процес.  Я буду ставити на  голосування  законопроекти в порядку  їх реєстрації і в порядку  їх доповіді.

Першим  буде ставитися на голосування проект  (реєстраційний номер 7040) (автор Лев Бірюк). Це проект Закону  про  внесення   змін та доповнень до Закону  України „Про вибори депутатів  Верховної Ради   Автономної Республіки Крим,  місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо надання  містам районного значення права висувати   кандидатів у депутати та кандидатів  на посаду міських голів). Реєстраційний номер, ще раз нагадую,  7040. Ставлю на голосування  про прийняття  його за основу і в цілому як закон.  Ви  визначайтесь, будь ласка. Шановні колеги,  або ми рішення приймаємо, або ми  рішення не приймемо ніяке, жодне. Прошу уваги!

За-145. Рішення не прийнято. 

Ставлю на голосування пропозицію  щодо законопроекту про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів"  (реєстраційний номер 7043) (автор: Арсеній Яценюк). для прийняття за основу і в цілому. Прошу голосувати. Тоді не голосуйте.

За-153. Рішення не прийнято.

Тепер, шановні колеги, ставлю на голосування проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", реєстраційний номер 7043-1. Автор - Олександр Єфремов. І з тими доповненнями, які щойно озвучив Олександр Єфремов. І плюс пропозиція, яку висловив Руслан Князевич, прошу слухати, про те, щоб залишити в законі позицію, що мають право бути обраними особи, які на момент виборів досягли 18, на день голосування, перепрошую, на день голосування досягли 18 років. А також ще одна пропозиція. Вилучити по тексту вимогу надавати фотографію 9 на 12, залишивши фотографію 4 на 6, бо де сільський депутат візьме фотографію 9 на 12? І з цими доповненнями, і ті доповнення, які озвучив Олександр Єфремов, ставлю на голосування про прийняття проекту за основу і в цілому як закон. 

Реєстраційний номер 7043-1. Прошу голосувати.

За-264. Закон прийнято.

Шановні колеги! По-перше, ми, прошу, спокійно, шановні колеги! По-перше, шановні колеги, прошу, спокійно. По-перше, виборча кампанія вже стартує фактично. 

Нам треба прийняти рішення. По-друге, ми задля цього скликали позачергову сесію. У всіх була можливість викласти свою позицію. Я думаю, всі ви прекрасно розумієте, що нам необхідно було або прийняти рішення, або не прийняти. 

.