Верховна Рада дозволила передавати в оренду систему магістральних газопроводів і підземних сховищ газу без права їх відчуження.
За ухвалення законопроекту №4116а в другому читанні й у цілому проголосували 228 депутатів за мінімально необхідних 226.
Відповідно до ухваленого законопроекту, передача газотранспортної системи України в оренду може здійснюватися виключно з урахуванням принципів дотримання економічної безпеки держави".
У документі наголошено, що функції оператора ГТС закріплено за суб'єктом господарювання, засновником і власником якого може бути виключно держава, зокрема через Національну акціонерну компанію "Нафтогаз України", або (в разі створення спільного підприємства) держава, зокрема через "Нафтогаз "(володіння не менш ніж 51% корпоративних прав), а також юридична особа (юридичні особи), що належить і контролюється резидентами держав-членів Європейського Союзу, США або Енергетичного співтовариства і є оператором системи транспортування газу або членом Європейської мережі операторів системи транспортування газу.
"Мета закону - це мати ЄС і США як операторів української газотранспортної системи, де Україна контролює компанію і де власність на українську ГТС і українські газосховища залишаються за українською державою", - зазначив прем'єр-міністр Яценюк, представляючи закон.
"Українська ГТС залишається на 100% державною власністю", - зазначив прем'єр.
При цьому остаточне рішення про участь компанії-нерезидента в статутному капіталі підприємства, на якого покладено функції оператора ГТС, ухвалює Рада.
"Якщо компанія, яка виграла конкурс, вирішує змінити свою структуру власності, то таке рішення може прийматися, тільки якщо на це згоду дає українська сторона. Може трапитися так, що виграє компанія-резидент ЄС, а потім зміниться структура власності і під лейблом ЄС може бути власність, наприклад, країни-агресора", - сказав Яценюк.
Він додав, що компанія, яка управлятиме ГТС, раз на п'ять років повинна подавати звіт, в тому числі у ВР, з приводу структури своєї власності і показати всіх бенефіціаріїв, які є власниками цієї компанії, а будь-яка зміна структури власності компанії, що виграла конкурс , можлива виключно за згодою української сторони.
"Ці додаткові вимоги навантажують проект. Немає черги, щоб інвестувати в українську ГТС, але ми повинні зробити кроки, щоб ЄС був зацікавлений у збільшенні транзиту газу через Україну, відповідно, щоб ми заробляли більше. Щоб ЄС був послідовним. Якщо ми разом підписали Угоду про асоціацію, це означає, що ми допомагаємо одне одному і не будуємо Південний потік, який будується виключно проти України", - додав Яценюк.