ГоловнаБлогиБлог Віктора Уколова

Антикорупційний фронт – результати 4-річної боротьби

Протягом останнього часу стало хорошим тоном нарікати на відсутність боротьби з корупцією в Україні, чим нібито постійно незадоволений Захід. Факти, які я хочу надати цим матеріалом, можуть не сподобатися тим, хто вже повірив активістам з численних, фінансованих на гранти, громадських організацій, яких називають антикорупціонерами. Тим часом більш детальне вивчення питання дозволяє стверджувати, що найбільшим борцем з корупцією варто називати саму українську державу.

Звичайно ж мова піде не про покарання корупціонерів, засоби до якого вже третій рік сконцентровані виключно в руках у НАБУ. Цей матеріал не так про наслідки корупції, як про ліквідацію передумов, грунту, на якому корупція процвітала.

Фото: EPA/UPG

Нафтогаз - знищення найбільшого корупційного хабу

Протягом років національна акціонерна компанія Нафтогаз, постачаючи дешевий газ і збагачуючи інших, сама була збитковою на мільярди гривень. У рекордному за збитками 2014 році державний бюджет був змушений перерахувати для Нафтогазу астрономічну суму - 90 мільярдів гривень. Таким чином дефіцит цієї компанії становив 5,7% ВВП, що у процентному відношенні співвимірно з усіма витратами та оборону та безпеку у 2018 році.

За рахунок таких велетенських вливань Нафтогаз коштами платників податків отримував можливість поставляти дешевий газ, причому як для населення, так і для підприємств. А найбільшими промисловими споживачами газу, на який мільярди гривень витрачав дежбюджет, були підприємства олігархів у металургії та хімічній промисловості.

Серед приватних споживачів найбільше вигравали багаті корупціонери-чиновники та бізнесмени, які використовували не десятки, а сотні кубометрів газу для опалення відкритих басейнів, літніх садів та маєтків площею в тисячі квадратних метрів.

Революційна реформа, завдяки якій найбідніші отримали субсидії, а багатші – значно більші рахунки, призвела до справжнього одужання Нафтогазу, а разом з ним і державного бюджету. Держава повністю припинила компенсацію мільярдних збитків цієї компанії коштом усіх платників податків.

Фінансування НАК «Нафтогаз України» державою за даними МВФ (% ВВП)

Станом на сьогодні з “чорної діри”, де безслідно пропадали мільярди гривень, Нафтогаз став одним з найбільших платників податків. У 2016 році він уперше перетворився на донора державного бюджету. А в 2017-ому Нафтогаз сам сплатив до бюджету 106 млрд грн (близько 14% загальних доходів держбюджету).

Можна сказати, що, порівнюючи з 2014 роком, держава після реформи отримала чистий виграш у 196 мільярдів гривень.

Проте настільки сміливі і результативні зміни викликали лють і нерозуміння у олігархів, що змушені нині витрачати значно більше на закупівлю газу. Ряд телеканалів, які їм належать, розпочали систематичну медійну кампанію дискредитації цих оздоровчих для країни кроків, що знищили можливість для непрямої корупції.

Ліквідація податкових ям та прозоре адміністрування ПДВ

За оцінкою Міністерства доходів та зборів обсяг «податкових ям» у 2013 році становив понад 300 млрд грн, в результаті чого до Державного бюджету не надійшло близько 50 млрд грн доходів. Всього за оцінками уряду за 2010-2013 роках сукупний обсяг «податкових ям» сягнув 600 млрд грн. Як правило використовувались схеми для приховування прибутку, або утворення несправжніх витрат, що значно обмежувало сплату основних податків.

Не можна сказати, що вигоду від податкових ям отримувала виключно сім’я Януковича, радше варто говорити про велетенський обсяг коштів, які розподіляли усі тодішні олігархи, мінімізуючи сплату податків у державний бюджет.

Боротьба з податковими ямами почалася практично з 2014 року. Вже на кінець першого року після Євромайдану ДФС прозвітувала про успіхи у ліквідації ям, що посприяло отриманню до Державного бюджету додатково 2,6 млрд грн. Боротьба зі схемами ухилення від сплати податків продовжилася і в наступні роки.

У 2015 році, незважаючи на загрозу політичної кризи, президент Порошенко наполіг на поверненні контролю уряду у державній компанії Укрнафта, яка перебувала тоді під впливом Ігоря Коломойського. В результаті було виявлено і поступово сплачено до бюджету кілька мільярдів гривень заборгованих податків та обов’язкових платежів.

Але справжнім порятунком для бюджету і кошмаром для корупціонерів будь-якого калібру, стала система електронного адміністрування ПДВ, що також була введена за активного наполягання президента. За даними ДФС, лише за перші кілька місяців 2016 року, коли СЕА ПДВ ще працювала в тестовому режимі, з тіньового обороту було виведено 5 млрд грн. В цілому за 2016 рік було зупинено формування схемного податкового кредиту на суму близько 11 млрд грн.

Специфіка податкової тематики у тому, що її важко пояснювати в ЗМІ, тому здобутки у цій сфері залишаються недооціненими в суспільстві. Тим не менше, кожен неупереджений дослідник може побачити дивовижне зростання державного бюджету 2014 по 2018 рік, яке відбулося без введення нових податків й значного росту ВВП.

Те, що ви бачите на цьому графіку, де доходи бюджету збільшилися у 2,2 рази за 4 роки. – найкраще свідчення виходу української економіки з тіні в результаті реформ і боротьби із корупцією.

Очищення від корупції державних закупівель завдяки системі ProZorro

За даними СБУ, щорічні втрати від корупційних схем в сфері закупівель до 2014 року сягали 10-15% (35-52,5 млрд грн) видаткової частини державного бюджету. А у випадку з сумновідомим Євро-2012 чиновники могли присвоїти майже третину багатомільярдного бюджету підготовки чемпіонату. У 2013 році, загальна вартість угод на закупівлю товарів, робіт та послуг становила майже 186 млрд грн. При цьому чи не половина цих закупівель відбувалася за неконкурентною процедурою (в одного постачальника).

Ще в 2014 році завдяки співпраці з МВФ та ЄС Верховна Рада ухвалила новий Закон "Про здійснення державних закупівель», який запровадив в Україні норми Євросоюзу. З перших днів, попри чималий спротив, система ProZorro користувалась безумовною підтримкою і прем’єра, і президента.

Всі центральні органи державної влади і природні державні монополії перейшли на закупівлі через ProZorro з 1 квітня 2016 року, а інші державні структури (включно із місцевими бюджетами) - з 1 серпня 2016 року.

Прозорість і відкритість даних щодо закупівель було забезпечено нормою закону, що всі угоди про закупівлі понад 50 000 грн повинні бути оприлюднені в системі ProZorro. Система стала настільки популярною, що почала використовуватись для отримання нижчої ціни навіть при допомогових закупівлях, які проводити у ProZorro необов’язково.

Іноземні експерти одноголосно вважають українську систему державних закупівель найбільшим успіхом у боротьбі з корупцією. В травні 2016 року Prozorro стала переможцем на міжнародному конкурсі World Procurement Awards 2016.

Її ефективність у масштабах країни навіть важко оцінити. Наприклад, у 2017 році лише підприємства групи «Нафтогаз» вберегли мільярди гривень і стали лідерами системи державних закупівель за кількістю зекономлених коштів. У серпні 2017 року ПАТ «Укртрансгаз» отримало виграш на цій системі 2,3 млрд грн, а ПАТ «Укргазвидобування» заощадило 2 млрд грн.

Висновки

Безумовно, корупція в Україні ще не подолана і загальновідомі проблеми залишаються поки в частині покарання корупціонерів. Однак за 4 роки український президент і два уряди зробили ряд важливих кроків для усунення передумов для процвітання корупції.

Якщо ж після створення Антикорупційного суду НАБУ зможе довести до логічних судових вироків майже сотню порушених агентством справ за якими вже завершене досудове слідство, то ми побачимо нову очищену від корупції зовсім іншу країну.

Віктор Уколов Віктор Уколов , Політтехнолог
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram