Травневі свята, традиційно, є періодом поїздок за місто, особливо за умов сприятливої погоди. Очікується, що за нездоровий антирекорд у майже 500 п’яних водіїв за добу буде побито. На жаль, жодних ефективних методів боротьби з нетверезими водіями в Україні не запроваджується, більше того, навіть не забезпечується застосування до усіх нетверезих однакового покарання.
Як виявилось, в Україні судді, одних нетверезих водіїв притягують до відповідальності – накладають передбачений законом штраф та позбавляють права керування транспортним засобом, а іншим п’яним водіям, без непозбувної бентеги, дарують індульгенцію – розуміють, прощають та відпускають.
І найгірше в цій ситуації, що право звільнити від відповідальності без накладення жодного штрафу та без позбавлення права керувати транспортним засобом надає суддям саме закон.
Згідно чинного Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП), це називається “обмежитись усним зауваженням” або “передати на поруки”.
За офіційною статистикою – у 10% справ, що розглянуті судом за ст. 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а саме близько 8 000 справ, нетверезі водії були звільнені від відповідальності.
В трохи більше ніж 7000 справ нетверезі водії уникли відповідальності через те, що суд не зміг розглянути справу у відведений законом строк (3 місяці). А ще близько 1000 п’яних водіїв, які за законом є найбільш небезпечними порушниками у сфері безпеки дорожнього руху, були визнані судами такими, що дійсно порушили закон – керували нетверезими, але чомусь суд вирішив, що вони рівніші серед рівних, і звільнив їх від відповідальності, обмежившись усним зауваженням, або передав на поруки трудовому колективу через малозначність порушення.
При цьому малозначним згідно того ж КУпАП є найменш небезпечне порушення, що не потягло за собою жодних шкідливих наслідків.
Щонайменше 10 мільйонів 200 тисяч гривень недоотримав бюджет у вигляді штрафів, але що більш небезпечно, що тисяча п’яничок не були позбавлені права керувати транспортним засобом і потенційно можуть далі вживати алкоголь та керувати автівкою.
А якщо “пореєстрити”, то можна знайти усні зауваження для нетверезих водіїв за справами по ч. 2 та 4 ст. 130 КУпАП, це ті водії, які вдруге протягом одного року вже керують п’яними або вживали алкоголь після ДТП до проведення огляду на стан сп’яніння (штраф 20 400 грн. та позбавлення права керування транспортним засобом на 3 роки).
Чи доцільно зберігати у КУпАПі такий архаїчний механізм звільнення від відповідальності у цій категорії справ? Очевидно, що ні.
Чи зміниться кардинально ситуація із нетверезими водіями, якщо суд не буде звільняти від відповідальності вибірково певних водіїв? Думаю, що ні, однак це б дало змогу говорити про існування принципу невідворотності покарання.
Закликаю суддів не використовувати положення щодо малозначності/порук у справах щодо керування у стані сп’яніння, а депутатів Верховної Ради нарешті взятись за усунення, хоча б, найбільш очевидних прогалин КУпАП.
Крім цього, для збільшення кількості тверезих водіїв, потрібно ввести європейські механізми, які працюють як на боротьбу із наслідками, так і превенцію. Найбільш ефективний серед них, це пункти тверезості, про які читайте детальніше після вихідних.