На світовому ринку винищувачів загострюється конкуренція, що викликає звинувачення в агресивній тактиці на адресу основних експортерів зброї, які ведуть боротьбу за ринок, щоб компенсувати внутрішні скорочення витрат.
Рішення Південної Кореї про купівлю винищувачів на $8 млрд у найближчі місяці, програма придбання винищувачів нового покоління в Бразилії, а також завершення величезного індійського контракту, можуть сформувати баланс сил на ринку військової авіації на довгі роки.
Попит на винищувачі зростає у зв'язку з коктейлем з регіональних загроз, модернізацією застарілих технологій, а також високими доходами країн, що розвиваються, з продажу нафти.
Проте всі ці фактори не поліпшують ситуацію експортерів, а основні підрядники і аналітики говорять, що боротьба за експортні контракти, щоб зберегти роботу виробничих ліній, стає дедалі жорсткішою.
"Конкуренція зростає з кожним днем. Я думаю, що загострення цін відбувається в багатьох областях", - заявив Хакан Буске, виконавчий директор авіабудівної компанії Saab AB у Швеції, яка конкурує з Boeing і французьким Dassault в укладанні угоди з Бразилією.
Експерти та лобісти говорять, що експортери по обидві сторони Атлантики конкурують за робочі місця - в деяких випадках прямо нагадуючи політикам, що співробітники в галузі оборони також мають голоси - водночас відмовляючись від привабливих пропозицій, щоб отримати нові замовлення.
"Це прекрасний час, щоб торгуватися при укладанні угод на ринку винищувачів", - говорить військовий аналітик і головний операційний директор дослідницького центру Lexington Institute Лорен Томпсон.
У свою чергу, імпортери дедалі частіше зацікавлені в отриманні технологій для підтримки місцевих аерокосмічних підприємств, що є ключовим чинником на таких ринках як Індія і Бразилія.
Проте нещодавно компанія Saab AB уклала угоду з продажу 22 винищувачів Сааб JAS 39 "Гріпен" у Швейцарію. Угода виявилася рятівним колом для винищувачів компанії Saab, майбутнє яких ще нещодавно було під сумнівом. Однак Буске заявив, що на його телефон в Швейцарії було встановлено жучок, і тепер він вжив додаткові заходи обережності.
"Він просто сказився", - сказав він, вказуючи на смартфон під час зустрічі з редакторами та журналістами агентства Рейтер.
Буске сказав, що шведські служби безпеки провели розслідування, але відмовився обговорювати, що вони з'ясували.
З урахуванням швейцарської угоди, виробничі лінії компанії Saab AB зараз з упевненістю продовжать роботу в наступному десятилітті, але компанія залишається дрібною рибкою на світовому ринку порівняно з іншими західними і російськими експортерами.