Оргкомітет Олімпіади в Лондоні дав добре заробити переважно китайським виробникам, які виготовили 10 тисяч найменувань сувенірів: рекорд за історію Ігор. До закриття Олімпіади в Лондоні ще далеко, але один рекорд уже встановлено: організатори нинішніх Ігор підготували найбільшу колекцію сувенірів за всю історію олімпійського руху. Кількість найменувань становить рівно 10 тисяч - від талісманів до постільної білизни. Англійці мають намір виручити на їхньому продажу понад 1 млрд фунтів (1,55 млрд доларів).
Ще одне досягнення, яке увійде в аннали Ігор: уперше в історії олімпійського руху столиця Ігор презентує спеціальне "олімпійське" вино, яке поряд з іншими сувенірами можна буде купити (але не розпивати) на території Олімпійського парку в Лондоні.
Розрахунки оргкомітету показують, що продажі сувенірної продукції на мільярд фунтів дозволять Locog отримати прибуток у розмірі 80 млн фунтів.
Деяким експертам ці очікування видаються завищеними. "Я дуже здивуюся, якщо вони принаймні наблизяться до цієї позначки", - говорить голова дослідницького підрозділу консалтингової компанії Kantar Retail. За оцінкою іншої консалтингової групи, що вивчає ритейл, Verdict Research, усі пов'язані з Олімпіадою продажі цього кварталу, включно з офіційними та неофіційними сувенірами, "потягнуть" не більш ніж на 100 млн фунтів, навіть якщо приплюсувати до них продажі продовольчих продуктів на олімпійських об'єктах.
Цими днями туристи в Лондоні за бажання можуть накритися пляжним рушником з англійським прапором (16-18 фунтів), лежачи на простирадлі з англійським прапором (45 фунтів), граючи в гру "Монополія" із символікою Олімпіади (35 фунтів), обіймаючи плюшевого олімпійського ведмедика, випущеного обмеженим тиражем (85 фунтів).
З інших проявів безмежної фантазії англійських мерчендайзерів варті згадки підставки для яєць (12 фунтів за набір із чотирьох), мініатюрний олімпійський факел (10 фунтів), двоповерховий лондонський автобус у мініатюрі (10 фунтів або 100 фунтів - з автографом) і відносно дешеві спортивні олімпійські костюми, як у британської збірної, від дизайнера Стелли Маккартні (від 15 до 90 фунтів).
Як це буває на кожних Іграх, фантазія організаторів на тему сувенірів зазнає безжальної критики. WSJ наводить слова арт-критика Стівена Бейлі: "Більшість олімпіад схильні породжувати гори бездумного трешу, але ні в чому це настільки не очевидно, як у мерчендайзингу", - заявив експерт, коментуючи лондонську олімпійську сувенірку. Він дорікає організаторам за те, що, на його думку, вони торгують "китайським сміттям", і висловив надію на те, що публіка продемонструє добрий смак і відмовиться купувати цю продукцію.
Бейлі також належить пам'ятна оцінка логотипа Ігор як "одного з найжахливіших творінь усіх часів".
Багато інтернет-магазинів ще до відкриття Ігор пропонували олімпійські сувеніри із 50%-ю знижкою.
Велика частина сувенірної продукції XXX літньої Олімпіади виготовлена за межами країни-організатора. У цьому сенсі минулі літні Ігри в Пекіні, ймовірно, були найбільш патріотичними в історії.
Голова департаменту ритейлу Locog Саймон Лілі каже, що спочатку мета в 1 млрд здавалася йому і його колегам надмірно амбіційною, але втягнулися - і тепер уже самі не сумніваються в результаті. На питання WSJ, як продажі, була відповідь "за планом". "Для кожної людини - чи у вас у кишені 5, чи 500 фунтів, - знайдеться щось", - запевнив Лілі.
За свідченням кореспондентів WSJ, більшість із тих, хто купує сувеніри, прагне витратити саме 5, а не 500 фунтів на них. Але ж є ще й сувеніри "підвищеної цінності" - за 1000 фунтів: це речі з автографом відомого спортсмена.
Британська олімпійська збірна обумовила можливість окремо від Locog продавати два сувеніри: "шалик уболівальника" і медальйон. Команду навмисно чи мимоволі прорекламувала герцогиня Кембриджська (вона ж Кейт Міддлтон), яка потрапила в телеоб'єктиви з олімпійським шаликом на шиї. Але як кажуть представники збірної, загалом продажі шаликів і медальйонів наразі мляві.
Продавці в сувенірних кіосках дивляться на справу не так песимістично. Одна з них сказала WSJ, що ті із сувенірів, які можуть бути практичними (до них дівчина чомусь зарахувала помальовані фальшивою золотою фарбою десятифунтові олімпійські факели), є дуже популярними. Заінтригований її словами про "практичну користь", американський журналіст довго допитувався, яку користь можна отримати із сувенірного факела: можливо, його можна використовувати як ліхтарик або він робить іще щось корисне. "Він не робить абсолютно нічого, - зізналася дівчина. - Але купують, уже всі в мене розкупили".