У неділю, 1 грудня, кияни вперше поїхали по Подільському мостовому переходу з Троєщини в центр. Цей міст стане другим, який з'єднує північну частину лівобережжя столиці з правим берегом. І теоретично може виявитися незамінним для киян в умовах частого обмеження руху Південним і Дарницьким мостами, а також аварійного стану мостів Патона й Метро, які потребують ремонту.
Проте в нинішньому вигляді Подільський міст не може взяти на себе повноцінне навантаження трафіку — на рівні з Північним або мостом Патона. І ми пояснимо чому.
Чого мосту не вистачає
Формулювання «відкрито рух мостом» замість «відкрили міст» не випадкове. Річ у тому, що Подільський мостовий перехід усе ще недобудований. Немає таких частин: останніх прогонів основного полотна мосту на лівому березі в районі Русанівських садів (орієнтовно від урочища Горбачиха до станції міської електрички «Райдужна»); естакадної транспортної розв'язки з мосту на Райдужний і Воскресенку; частини розв'язки з мосту на правий берег (вихід на перехрестя Межигірської та Електриків, у бік станції метро «Тараса Шевченка»); половини прогонів тунелю метро на лівобережній частині мостового переходу.
Приблизно в такому ж вигляді міст перебуває останні 5–10 років, а обіцянки відкрити його вже стали мемом, тому міська влада серйозно налаштувалася зробити хоч якийсь функціонал з цього гігантського довгобуду. І минулого року запустили таку собі тестову експлуатацію мосту — дозволила рух машин екстрених служб і одного автобусного маршруту. Але оскільки сам міст на лівому березі недобудований і обривається на Русанівських садах (фото), то для руху транспорту використали допоміжну його частину — з'їзд на вулицю Центральну Садову. Цією вулицею можна доїхати в район метро «Лівобережна», але аж ніяк не до Воскресенки і Троєщини, як заявлено у функції Подільського мосту.
У 2023 році новий підрядник (Група компаній «Автострада») досить швидко виконав частину робіт з облаштування з'їзду на Сади й асфальтового полотна на мосту. Мер Києва нарешті зміг продемонструвати, що міст таки існує і працює. Другим етапом було масштабувати рух Подільським мостом, і ми зараз саме в цій точці.
Що ми отримали цього року
На другому етапі робіт, які виконала теж «Автострада», уже збудовану частину мосту з'єднали нарешті з районом масиву Райдужний і дорогами на Троєщину. Для цього в насипі залізничного полотна кільцевої електрички пробили тунель, який поєднав Русанівські сади з лінією швидкісного трамвая з Троєщини і далі вулицею Петра Вершигори. З тунелю проклали нову дорогу вздовж трамвайних колій до Вершигори і так створили транспортне сполучення між розв'язкою в районі проспекту Шухевича й виходом на Подільський міст.
Є лише один нюанс. Сам міст так і не дійшов до залізничного полотна і кільця швидкісного трамвая, а ділянка між ними і Центральною Садовою — це просто дорога по землі. Точніше навіть технічний проїзд: дорога з однією смугою в кожен бік кружляє між опор майбутніх останніх перегонів мостового переходу, на ній немає тротуарів й освітлення є по один бік.
Далі ця дорога-проїзд перетинає Центральну Садову і заходить на міст по з’їзду. З’їзд цей також двосмуговий. Заїжджає на нього транспорт з двох потоків —- Центральної Садової і «з Троєщини». Перехрестя перед заїздом на міст нерегульоване.
Далі всі вливаються в одну смугу руху — і тут уже ні розігнатися, ні обігнати. Цією ж смугою рухаються три маршрути автобусів, оскільки для них немає окремої смуги громадського транспорту.
На певних ділянках самого мосту смуг стає більше і рух вільніший. З'їзд з Подільського мосту зараз один, лівосторонній — на вулицю Набережно-Рибальську. Це не зовсім Поділ, це Рибальський острів. А до Подолу ще треба доїхати, вклинившись у щільний потік транспорту, який тут стоїть у тягнучках не лише в години пік. Заїжджають на міст з вулиці Набережно-Хрещатицької (правосторонній спуск мосту, повз ГУР у бік Валів). І на з'їзді, і на заїзді діє односторонній рух по одній смузі (можливостей більше, але поки що так).
Якщо ви водій, то вже уявили всі особливості подорожі цим мостом…
Як усе це їде
Саме таку картину можна було спостерігати в неділю, у перший день руху: автівки не витримували повільного просування на міст в одну смугу і просто розверталися назад. Насправді, напевне, їм просто не надто потрібно було їхати. У понеділок у ранкову годину пік тягнучка з боку Троєщини була майже стабільно, але темп руху був цілком прийнятним, як для Києва.
Ми проїхалися мостом в обидва боки кілька разів, і вердикт такий — їхати можна. Трафік від «Лівобережної» через вулицю Центральну сюди поки що взагалі не пішов, вулиця практично пуста в бік мосту; автівки з боку Райдужного рухалися стабільним щільним потоком, особливо між тунелем і мостом; частина автівок з тунелю завертає на Центральну Садову (з'явився коротший шлях на Русанівку, Березняки).
На всіх в’їздах на Подільський міст стоять блокпости. У перший рік «тестової» експлуатації мосту, коли по ньому їздив лише один автобус, рух перекривали під час повітряної тривоги, причому не лише міської, а й обласної. Учора, в понеділок, також була вже традиційна ранкова тривога через «шахеди», але міст не закривали. Охорона на в'їзді повідомила нам, що поки вказівок перекривати міст під час тривог не було.
Рух Подільським мостом поки що заборонений для вантажного транспорту. Також у ГО «Пасажири Києва» звернули увагу на те, що міст фактично закритий для пішоходів і велосипедистів. Це питання ще буде коментувати міська влада, але відзначимо, що оскільки міст ще не збудований до кінця, то все в ньому зроблено якось напів: велодоріжок там дійсно зовсім нема, а пішохідні узбіччя чисто технічні, дуже вузькі. Проїзд від тунелю до мосту також не має навіть асфальту для руху пішоходів, про тротуар мова не йде.
І поки що незрозуміло, що з освітленням. Увечері понеділка весь міст сяяв новими ліхтарями, потім сяяв не весь, а раннього ранку 3 грудня міст був темним (хоча міст Метро був освітленим). Також, схоже, не працюють ліхтарі вздовж технічного проїзду від тунелю до мосту, уночі на звивистій дорозі це дуже небезпечно.
Що замість метро
У ролі легендарного «метро на Троєщину» поки що виступають автобуси. Київпастранс запропонував два нові маршрути через міст: № 110 збирає пасажирів з усієї Троєщини, потім перетинає Воскресенський проспект, через Райдужний прямує на міст і далі через Хрещатик на площу Українських Героїв; № 112 з кінцевої на вулиці Івана Микитенка має зібрати пасажирів Лісового масиву, а потім так само через Райдужний, з мосту на Поділ і через Нижній Вал на Лук'янівську (практично повторює маршрут майбутнього метро).
У понеділок автобуси були наповнені, але не переповнені. Відчувається, що випробовувати новий маршрут у годину пік наважилися лише сміливі й ті, хто не поспішає. Також уже в неділю мешканці Троєщини скаржилися, що через кружляння по масиву весь маршрут стає аж надто тривалим.
Ще одна особливість роботи громадського транспорту — тепер зі швидкісного трамвая з Троєщини на станції «Райдужна» можна пересісти на згадані два автобуси й уже звідти прямувати на правий берег. Це дійсно зручне стикування, але вчора практично ніхто ним не користувався. Можливо, поки що.
Коли буде саме метро? Дуже нескоро, чекати роки або десятки років. Попри те, що міські чиновники завжди радо повідомляють про готовність трьох станцій Подільсько-Вигурівської лінії метро, насправді це просто ті станції, які існують у конструкціях самого мосту. Тунель наземної частини мосту на лівому березі ще прокладають. А робіт у підземній частині гілки на правому березі не починали навіть на рівні проєкту.
Де у виграші, а де ні
Підсумовуючи перші враження від поїздок мостом, маємо такі мінуси:
-
майже всі ділянки рухаються однією смугою, досить повільно;
-
не передбачено руху пішоходів;
-
нерегульоване перехрестя перед мостом на Центральній Садовій, на з'їзді з мосту будівельні паркани обабіч заважають огляду перехрестя;
-
дорога від Петра Вершигори перетинає колії швидкісного трамвая, що робить рух менш безпечним;
-
усі рішення видаються гібридними, склеєними з незавершених фрагментів;
-
багато будівельних робіт, які ще тривають у тунелі, на дорогах до й від нього.
І такі плюси:
-
по мосту можна їхати;
-
поки що немає якихось особливих заторів;
-
під запуск мосту відремонтували Центральну Садову, на якій раніше не було дощової каналізації і тротуарів.
Кому за це дякувати
Торік про рішення мера запустити по Подільському мосту аж один маршрут автобуса казали «гора народила мишу». Цього року маємо вже «прийнятний компроміс». Велетенський проєкт — повноцінна магістраль з правого берега на «острів Троєщину» — досі так і не відбувся. Але в нинішньому вигляді міст хоча б якось працює і когось уже везе.
Як відомо, будівництво Подільського мосту в епоху мера Кличка стало пам'ятником корупції через численні кримінальні провадження щодо робіт на цьому об'єкті. Практично ексклюзивним підрядником КМДА на Подільському мосту 2017 року стало ТОВ «Еко-буд-трейд» (фірма, яку пов'язують з Денисом Комарницьким), ще в цінах того часу підприємство отримало замовлення ціною 6 млрд грн.
У 2021 році виявилося, що міст готовий не на 90 %, як раніше казали в ЗМІ міські чиновники, а на 60 %, тому вартість усього проєкту збільшили до 19,9 млрд грн (з попередніх 11,2 млрд грн). Зараз генпідрядником проєкту все ще лишається… «Еко-буд-трейд». «Автострада», яка зайшла на будівництво Подільського мосту 2023 року і таки зрушила проєкт з мертвої точки, є лише субпідрядником. Але оплату робіт отримує напряму від замовника. Співпраця цієї компанії з КМДА у справі мосту виявилася такою плідною, що 2024 року «Автострада» почала отримувати й інші масштабні підряди від Києва, найбільший з яких — будівництво метро на Виноградар вартістю 13,7 млрд грн.