Публічне акціонерне товариство "Укрзалізниця" оголосило чотири великі тендери на закупівлю і ремонт пасажирських вагонів.
Згідно з даними сайту державних закупівель ProZorro, компанія планує купити 38 пасажирських купейних вагонів з очікуваною вартістю 875,5 млн гривень (тендер 1).
Крім того, регіональна філія "Південна залізниця" замовила капітальний ремонт 8 купейних вагонів (тендер 2), "Донецька залізниця "- 8 купейних вагонів, 2 спальних вагонів і 10 плацкартних вагонів (тендер 3), "Львівська залізниця" - 11 купейних вагонів і 11 СВ (тендер 4). Сумарна очікувана вартість - 510,2 млн гривень.
Навколо закупівлі вже виник скандал, оскільки найбільший український виробник - Крюківський вагонобудівний завод - звинуватив УЗ в тому, що вона хоче, щоб на вагонах випуску 2017 року використовували пасажирський візок застарілої конструкції.
"Пропоновані УЗ технічні характеристики замовлених вагонів на 2017 рік не відповідають Програмі оновлення рухомого складу ПАТ «Укрзалізниця» на період до 2021 року і вимогам для комфорту перевезення пасажирів Євросоюзу за плавністю ходу двадцятирічної давності. Напрошується висновок про те, що УЗ це робить з метою дискредитації вітчизняного виробника, демонстрації його невміння випускати сучасну техніку, задовольняти сучасні вимоги перевезення вантажів і комфорту перевезень пасажирів. Адже кому спаде на гадку, що УЗ відмовляється від сучасної, економічно ефективної техніки за власним переконанням. Критикувати будуть продукцію, її вітчизняних творців і виробників", - йдеться в заяві голови наглядової ради КВБЗ Володимира Приходька.
Компанія у відповідь заявила, що вагони КВБЗ використовують на українській залізниці з 2002 року і показали себе не найкраще. Деякі блоки і модулі ламаються постійно, інші працюють ненадійно. Крім того, вагони КВБЗ може ремонтувати тільки сам завод, що збільшує витрати "Укрзалізниці".
Крім того, є питання і до здатності підприємства виконувати контракти. У 2016 році УЗ замовила у Крюківського заводу 21 вагон, але завод устиг виготовити вчасно тільки 9.
У цілому за період незалежності за кошти "Укрзалізниці" було закуплено 583 пасажирські вагони (в середньому - 23 на рік зі щорічною потребою до 150 вагонів). З них 340 вагонів виготовили на КВБЗ.
Водночас останнім часом "Укрзалізниця" скасувала кілька торгів на закупівлю 3 тисяч піввагонів на очікувану суму 3 млрд гривень.