Якщо порівнювати цьогорічне оцінювання зі схожим оцінюванням 2016 року, умови стали набагато жорсткішими. Це стосується і тестових завдань, як теоретичної частини, так і практичної, і оцінювання результатів. Якщо учасники першої хвилі у випадку поганих результатів могли розраховувати на підвищення кваліфікації в Національній школі суддів, а згодом на перескладання тестування, то зараз нескладання іспиту є прямою підставою для звільнення. І йдеться навіть не як раніше про недобір балів за результатом всіх етапів кваліфікаційного оцінювання, а навіть про нескладання тестової частини, де треба набрати мінімум 50% від максимальної кількості балів.
В результаті судової реформи було не тільки запроваджено проведення такого оцінювання, щоб зрозуміти, чи має право діючий суддя продовжувати чинити правосуддя, а й відповідальність за відмову у такому оцінюванні. І вона більш ніж однозначна – звільнення. З огляду на це варто відзначити, що до другого списку з 1789 суддів, на відміну від першого, включені і судді, які не реєстрували бажання проходити тестування, а внесені до нього рішенням ВККС. Вони мають визначитись щодо участі у тестуванні та бажанні далі обіймати посаду судді, бо для цієї групи суддів оцінювання розпочнуться вже з 22 лютого. Заради справедливості треба відзначити, що судді самі зацікавлені у проходження тестування, бо тільки після нього у відповідності до Перехідних положень ЗУ «Про статус суддів та судоустрій» вони зможуть отримувати підвищену суддівську винагороду.
Безумовно, оцінювання усього суддівського корпусу буде досить тривалим процесом. Перша група з 57 суддів, що проходили тестування 14 лютого, проходитимуть співбесіди не раніше середини березня. Станом на 20 лютого таких груп було вже чотири. Та це все одно краще, ніж ми би звільнили всіх суддів і набирали нових за конкурсом, як пропонували під час ухвалення судової реформи. В такому випадку вся судова система країни була б заблокована навіть не на місяць чи два, а набагато довше, бо необхідно було б організувати та провести конкурс на заміщення усіх 5700 посад.
Якщо ж хтось сумнівається у прозорості нинішнього оцінювання, то Вища кваліфікаційна комісія суддів, що проводить тестування, використовує підходи, які були і під час конкурсу до Верховного Суду та тестування при доборі кандидатів на вакантні посади суддів місцевих судів. Не варто забувати і про Громадську раду доброчесності, яка більш ніж ретельно слідкує за процесом. Нам же лишається чекати повного завершення тестування хоча б суддів із першого списку, аби оцінити його результативність.