Від податкової міліції до фінансової поліції. Крок до цивілізованого контролю бізнесу

Податкову міліцію в якості структурного підрозділу було включено до складу державної фіскальної служби (ДФС). Через такий симбіоз ДФС зосередила в собі функції «адміністрування податків» і «боротьби з податковими злочинами», що призвело до каральної фіскальної моделі, коли адміністрування податків здійснювалось з позиції сили. В українських реаліях ДФС і податкова міліція перетворилися в одну з найбільш корумпованих державних структур, яка здійснювала адміністративний і силовий тиск на бізнес і сприяла зростанню тіньової економіки.

Фото: www.volynpost.com

Олег Гетман, експерт групи "Податкова та бюджетна реформа" Коаліції Реанімаційний пакет реформ: «Податківці є ядром, без якого створення схем з уникнення від оподаткування неможливі. Більше того, фіскали, виборюючи собі право на незаконне збагачення шляхом "відкатів" та хабарів, стали одним з найбільших гальм економіки. За різними оцінками, рівень тіньової економіки України за останні роки становить 40-45% від ВВП — це найвищий показник серед європейських країн. Ключовими причинами такого рівня є дискреція — вибіркове застосування законодавства, концентрація у ДФС зайвих функцій та ускладнене адміністрування податків».

Тому одним із заходів ініціативи «Разом проти корупції» стала «Ліквідація податкової міліції, утворення Служби фінансових розслідувань в системі органів Мінфіну, яка працюватиме на нових засадах запобігання корупційним ризикам у новоутвореному органі».

Громадськими організаціями спільно з експертами та Міністерством фінансів були розроблені нові норми для Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України» і 30.12.2016 р. цей закон був підписаний Президентом України, скасувавши функціонування податкової міліції і визначивши необхідність створення нового органу - фінансової поліції, у структурі органів Міністерства фінансів. Таким чином був даний хід подальшій реалізації реформ та боротьбі з корупцією.

Олег Гетман, експерт групи "Податкова та бюджетна реформа" Коаліції Реанімаційний пакет реформ: «Практика знаходження органів по боротьбі з ухиленням від сплати податків не в структурі податкових органів, а в сфері впливу Міністерства фінансів, є досить поширеною. Насамперед це США, Канада, Великобританія, Австралія, Ісландія, Туреччина. Різниться тільки ступінь залежності цієї структури від Мінфіну (знаходиться всередині міністерства або є окремим підлеглим відомством). При цьому треба усвідомлювати, що зміна організаційної моделі не самоціль, а засіб для проведення повноцінної податкової реформи в країні».

Половину роботи в цьому напрямку зроблено - потрібно рухатися далі.

Дубовий Сергій Володимирович, начальник Управління запобігання корупції та внутрішнього аудиту Міністерства фінансів: «Набуття чинності проекту №5368 - це перший крок антикорупційної діяльності, пов'язаної зі створенням фінансової поліції. Другий крок - це написання і прийняття закону, на підставі якого фінансова поліція буде здійснювати свої функції. Робота в цьому напрямку вже ведеться».

Оксана Величко, Координатор ініціативи «Разом проти корупції»: Одного тільки вступу в дію закону і створення умов для реформи недостатньо для того, щоб сторити новий орган. Передусім, необхідно розробити і прийняти профільний закон, який регламентуватиме діяльність фінансової поліції. Але українські реалії показують, що більшість позитивних ідей і намірів не стають такими потрібними суспільству реформами через недолугу імплементацію. Однією з найбільших проблем в Україні поруч з корупцією є слабий і непрофесійний менеджмент, часта зміна керівного складу органів влади, вимивання середньої ланки досвідчених державних службовців. Тому у цієї реформи багато ризиків, щоб фінансова поліція не стала зміною у стилі «шило на мило» - необхідно ретельно готувати план її впровадження, забезпечити якісний відбір та навчання фахівців, передбачити ризики, мати план їх мінімізації, мати команду, яка відповідатиме за впровадження реформи і прізвище головного відповідального. Високий фаховий рівень спеціалістів не виникає одразу, за умови, якщо ми набираємо у новий орган людей, які раніше не працювали у структурі. Тому скоріше за все частково виникнуть ті ж проблеми, що і з новою поліцією, коли ми маємо привітних, симпатичних поліцейських, які втім не завжди мають необхідний досвід. Але складнощі не означають, що не треба робити реформи. Просто їх треба робити якісно. Наскільки це можливо, ми будемо цьому сприяти».

Зараз експерти Коаліції "Реанімаційний пакет реформ" спільно з Міністерством фінансів закінчують розробку законопроекту про фінансову поліцію. Особлива увага приділяється тому, щоб уникнути колишніх помилок і запобігти всім можливим корупційним ризикам. Спочатку документ мав обсяг у 70 сторінок, потім в нього запропонували внести близько 40 сторінок поправок. До кінця січня 2017 року даний закон має бути доопрацьований і поданий до Кабінету міністрів.

Чим же буде відрізняться фінансова поліція від податкової міліції?

Черкашин Вячеслав, експерт групи "Податкова та бюджетна реформа" Коаліції Реанімаційний пакет реформ:

«Головні відмінності нового органу мають бути такі:

- відмова від каральної політики, засліпленої необхідністю вибивання податків будь-якими шляхами і засобами з використанням «диких» маски-шоу і масової виїмкою документації, що паралізує роботу бізнесу;

- усунення зосередження в одній структурі адміністративних і поліцейських функцій;

- зміна інструментарію роботи з акцентом на глибокі аналітичні розробки;

- позбавлення права проводити перевірки бізнесу;

- усунення дублювання функцій: замість СБУ, МВС і ДФС економічною злочинністю буде займатися тільки фінансова поліція;

- зменшення чисельності (2,5 тис. замість 10 тис.) в поєднанні з високими зарплатами, що знижують корупційні ризики;

- прозорий конкурсний відбір до служби».

Жодна сучасна держава не здатна існувати без оплати податків його громадянами і бізнесом. За рахунок податків забезпечується національна безпека, будуються дороги і парки, працює поліція, оплачуються державні наука, освіта, охорона здоров'я, культура і спорт. І контроль з боку держави в цій сфері необхідний.

Але організація податкової системи, її керованість з боку держави і величина податкового тягаря для бізнесу мають свої наслідки. Якщо держава будує свої взаємовідносини з бізнесом як "пан з васалами", нічого доброго для економіки з цього не виходить.

Бізнес – це джерело робочих місць і податкових надходжень, завдяки йому створюється ВВП. Державі ж потрібно тільки створити і підтримувати ті умови, завдяки яким бізнес і добробут її громадян будуть процвітати і примножуватися. Україна змінюється, взявши за орієнтир передовий досвід провідних західних демократій. Створюється країна, в якій взаємовідносини між державою і бізнесом будуються з позиції взаємної підтримки і поваги. І поліцейським структурам з карально-репресивними функціями в цих нових взаємовідносинах немає місця.

Ліквідація однієї з найбільш корумпованих структур у країні – факт позитивних змін. Боротьба з корупцією триває, спільні дії громадськості і уряду приносять позитивні результати.

Ключові тези статті:

Орган влади: Міністерство фінансів України

Антикорупційний захід: Ліквідація податкової міліції, утворення Служби фінансових розслідувань в системі органів Мінфіну, яка працюватиме на нових засадах запобігання корупційним ризикам у новоутвореному органі.

Термін виконання: березень 2017 року.

Статус виконання: 50%

Що вже зроблено: підписано Закон №5368 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо поліпшення інвестиційного клімату в Україні», завдяки якому скасовано функціонування підрозділів податкової міліції і визначено необхідність створення фінансової поліції.

Що має бути ще зроблено: Необхідно прийняти закон, що регламентує діяльність фінансової поліції.

Існуючі перешкоди: зараз немає.

Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook и Twitter