Все публикацииПолитика

Степан Черновецький: любить кататися, за санчата не платить

Схильність до безмежної розкоші у Черновецьких - від матері сімейства, Аліни Айвазової. Люди, що допомагають родині по господарству, стверджують, що пані Аліна часто повторює: "багатство – це від Бога, його має бути видно, воно має бути ззовні".

Константин УсовКонстантин Усов, журналист
Степан Черновецький: любить кататися, за санчата не платить

В 1997-у році Леонід Кучма вручав у Маріїнському палаці державні нагороди "Заслужений юрист України". Поруч з Віктором Медведчуком (тоді – просто нардепом) та Інною Богословською (кандидатом в нардепи), стояв і Леонід Черновецький. Представники закордонних медіа довго мучилися здогадками: ким може бути цей чоловік у блискучому "хвостатому" фраку, шкарпетках червоного кольору і лакованих декадентських штиблетах.

Витончений смак Черновецьких розвивався і видозмінювався відповідно до зростаючих статків. У 2008-у, в переддень світової кризи, родина спромоглася продати свій банк "Правекс" інвесторам з апеннінського півострова. Вже за місяць-два переважна більшість підприємств знецінилися в рази, а Нацбанк України заморозив депозити. Оскільки продаж відбувався в офшорній зоні, Черновецькі в той складний час виявилися людьми з купою мішків, туго набитих готівкою. Виторг за "Правекс" склав ?483 млн.

Тоді ж родина помітно захопилася масовою скупкою коштовних автомобілів. Оскільки це відразу привернуло увагу деяких ЗМІ, сьогодні можна достатньо точно стверджувати: вартість автопарку Черновецьких поступово наближається до $10 млн.

Сам мер Києва сьогодні їздить на чорному Rolls-Royce Phantom вартістю $670 тис. Його дружина Аліна – на чорному Mercedes SLR McLaren за $1 млн. Христина тривалий час їздила на чорній Lamborghini Gallardo Spyder, але автомобіль був проданий і близько місяця тому донька Леоніда Михайловича пересіла на токсично-червону Ferrari Italia за $330 тис.

Степан Черновецький має в своєму розпорядженні кілька автомобілів:

- BMW 7 Alpina – $300 тис.

- Porsche 911 TechArt – близько $300 тис.

- Porsche Panamera Turbo - $200 тис.

- Porsche Carrera GT - $500 тис.

Крім цього, Черновецькі придбали три Rolls-Royce Drophead різного кольору, якими може користуватися будь-який член родини. Офіційна вартість кожного – $660 тис. Відомо також, що в їх гаражі стоїть п´ять Mercedes S-klasse (по $150 тис.) і п´ять Mercedes G-klasse (по $100 тис.), якими користується охорона.

Що ж, Черновецькі - вільні люди і мають повне право на такі карнавалоподібні звички. Однак тільки за однієї умови – якщо, завозячи автомобілі, вони чесні з державою. А вони не чесні.

***

Без розмірковувань. Тільки докази.

В червні поточного року автомобільні папарацці з інтернет-сайту topgir.com.ua сфотографували вже згадуваний Porsche Carrera GT Степана Черновецького впритул.

В техталоні на лобовому склі зазначено: державний номер АА2277МР, встановлений на автомобілі, насправді зареєстрований за Porsche Carrera S. Різниця – одна літера.

Але якщо Carrera GT коштує півмільйона доларів, то Carrera S – трохи більше $100 тис. А розмір ввізного мита, як відомо, напряму залежить від задекларованої вартості автомобіля. Відтак, ряд ЗМІ припустили: син Леоніда Черновецького або...

- переставив на Carrera GT номерні знаки від іншого автомобіля марки Porsche;

- подав митному інспектору неправдиві документи і провіз машину через кордон як Carrera S.

І в першому, і в другому варіанті, держава недораховується певної суми. В першому – реєстрація Carrera GT не проводилася взагалі. У другому – скарбниця отримала реєстраційні платежі як за автомобіль Carrera S.

***

22 червня Міністра внутрішніх справ Анатолія Могильова на прес-конференції спитали прямо: чи відомо йому про ситуацію, що склалася з автомобілем Степана Черновецького та як її можна пояснити? Могильов пробуркотів, що вони фіксють всі подібні випадки і "обов´язково розберуться". Оскільки для встановлення істини календарного місяця МВС не вистачило, журналісти все зробили самі. Свідченням тому - документи, що вдалося знайти за результатами власного розслідування.

Перший документ – копія технічного паспорту на автомобіль з номерами АА2277МР. В ньому зазначаються реєстраційні дані.

ВЛАСНИК: Черновецький Степан Леонідович

МАРКА: Porsche

МОДЕЛЬ: Carrera S

ТИП: легковий

НОМЕР КУЗОВА: WP0CA29845L001463

РІК ВИПУСКУ: 2005

ПОВНА МАСА: 2100 кг.

ОБ´ЄМ ДВИГУНА: 5,7 л.

КОЛІР: жовтий

З цього отримуємо підтвердження наступного:

  • Державний реєстраційний номер АА2277МР зареєстрований за сином Леоніда Черновецького офіційно;
  • Номер реєструвався саме за автомобілем Carrera GT, до якого він прикріплений, оскільки об´єм двигуна в 5,7 літрів властивий тільки для Porsche Carrera GT. Модель Carrera S із таким об´ємом не виробляється.

Тобто варіант номер один відпадає: це не було примітивне перевішування номерів з одного автомобіля на інший. Якимось чином Степан Черновецький переконав суб´єктів владних повноважень, що Porsche, який він ввозить – не Carrera GT, а щось значно дешевше.

Тут варто навести наш другий документ. Це - Вантажна Митна Декларація (ВМД), яка на підставі поданих ввізником документів заповнюється митним інспектором. Саме у ВМД зазначається вартість автомобіля та сума митних платежів, які повинні йти державі. Чому МВС все це ігнорує – залишімо за дужками.

Отже, згідно з копією ВМД автомобіль завозився для Степана Черновецького комерційним підприємством Сократ-М, зареєстрованим у м. Києві у квартирі на бульварі Лесі Українки. Митна вартість транспортного засобу, згідно з декларацією, складає 1,438,200 грн. Поруч з нею зазначений курс валют на день ввезення – $7,99 за ₴1. Таким чином, суперкар Porsche Carrera GT, вироблений в обмеженій кількості, чия вартість оцінюється у $500-600 тис., в Україні був оцінений у $180 тис. – майже втричі дешевше.

Виходячи із задекларованої вартості в 1,438,200 грн., Степан Черновецький перерахував за розмитнення наступні платежі:

- 10% від задекларованої вартості – загальне ввізне мито на транспортні засоби (143,820 грн.)

- 20% від задекларованої вартості – податок на додану вартість (357,307 грн.)

- ?3 за кожний кубічний сантиметр двигуна – 204,519 грн.

Отже, всього за розмитнення Porsche Carrera GT Черновецьким було викладено 705,646 грн. На перший погляд – не така маленька сума. Але насправді – не така й велика. Адже навіть наявність пробігу та 2005-й рік випуску не здатні знецінити авто такого класу аж настільки. Тож мінімум, який у вас попросять за такий Porsche – 3,200,000 грн. Якщо порахувати всі митні платежі виходячи саме з цієї мінімальної суми, отримуємо наступне:

- Загальне ввізне мито на транспортні засоби - 320,000 грн.

- Податок на додану вартість - 640,000 грн.

- ?3 за кожний кубічний сантиметр двигуна – 204,519 грн.

Загалом: 1,164,519 грн.

Отож, збиток держави: 458,873 грн.

Ввезення за заниженою вартістю стало можливим через те, що працівники митниці у графі "опис товару" зазначили просто Porsche Carrera, без специфікації. Це – пряме порушення правил митного контролю, яке призвело до нанесення державному бюджету України збитків у особливо великих розмірах.

В нинішніх реаліях обман держави на якихось там 458 тис. грн. якогось серйозного обурення ні в кого об´єктивно не викликає. Бо привласнюють і розкрадають мільйони, мільярди…

Але якщо замислитись: на 458 тис. грн. бюджет міг би протягом року додатково утримувати 20 хірургів, кожний з яких за чотири сезони здатний провести понад дві тисячі операцій. Тобто на кошти, недоотримані від одного Porsche Черновецьких, можна було б надати медичну допомогу 40,000 українців.

І це тільки один випадок, про який стала відома правда…

Константин УсовКонстантин Усов, журналист