Все публикацииПолитика

Який ефект матимуть тури музичних виконавців на підтримку кандидатів в президенти - експерти

З приводу початку туру провідних українських  виконавців (Наталія Могілевська, Олександр Пономарьов Ані Лорак, Руслана, Тіна Кароль та інші) на підтримку Юлії Тимошенко «З Україною в серці»  Інститут Горшеніна провів експертне опитування щодо ефективності цього туру, а також щодо того, чи очікується участь російських поп-зірок у передвиборчій кампаніі Віктора Януковича по аналогії з 2004 роком.

Який ефект матимуть тури музичних виконавців на підтримку кандидатів в президенти  - експерти
Фото: e-motion.com.ua

     Президент Аналітичного центру «Відкрита політика» Ігор Жданов вважає, що певний ефект тур провідних українських співаків на підтримку Юлії Тимошенко буде мати перш за все для молоді або для тих прихильників співаків, які не визначилися у своїх політичних уподобаннях. «Ще побачимо в яких обсягах цей тур буде. Зрозуміло, що чим більше будуть їздити, спілкуватися, чим більше вони (виконавці) будуть переконані у власній думці - все це буде справляти вплив на виборців», - сказав І. Жданов. Експерт зазначив також, що зараз йому важко передбачити, чи відбудуться тури російських поп-зірок на підтримку Віктора Януковича. «Ми побачили, що в 2004 році вони навіть забували чи плутали прізвище кандидата, якого підтримували - людям напевне навіть не повідомили, кого вони будуть підтримувати, за кого співати. Зрозуміло, що зараз Янукович в такі рамки поставлений, що в нього фактично немає вибору серед українських співаків, оскільки вони залучилися співати за Тимошенко, тому, напевно, він буде шукати у ближньому або дальньому зарубіжжі співаків на свою користь», - вважає І. Жданов.

Ігор Жданов також відзначив, що у турі на підтримку Юлії Тимошенко приймають участь співаки, які є знаковими для українськомовного співочої "тусовки", багато з них підтримували Віктора Ющенка у 2004 році. Таким чином це свідчить про певний опосеродкований ідеологічний вибор цих співаків.

 Директор PR-групи «Політтех» Тарас Березовець зазначив, що,  свого часу, найбільш успішним прикладом подібних турів на підтримку кандидата стали другі вибори Бориса Єльцина в Росії, коли фактично весь російський шоу-бізнес піднявся на підтримку Єльцина. «Що стосується України, звичайно що піком подібної шоу-бізнесової політтехнології став 2004 рік, коли всі вершки цього шоу-бізнесового кола зібрав один кандидат Віктор Янукович. На цих виборах Тимошенко спрацювала, фактично, на випередження, підписавши всіх провідних українських виконавців за винятком, хіба що Данилка, Софії Ротару і Таїсії Повалій»,- сказав Т. Березовець. Експерт вважає, що найбільше технологія залучення зірок шоу-бізнесу на підтримку Юлії Тимошенко вплине на  виборців молодого та середнього віку. Також виграшем для прем´єр-міністра, на думку політолога є те, що вона що вона змогла залучити до свого туру виконавців, які раніше підтримували Віктора Януковича - насамперед  Наталю Могілевську і Ані Лорак. «Для виборців півдня і сходу  ці прізвища давно є знаковими і є непоганим плюсом для пропаганди позиції Тимошенко і залученні її до електорату, традиційного для Януковича», - вважає Т. Березовець. На думку експерта, не дивлячись на заяви представників Партії Регіонів про те, що процент голосів, які залучаються завдяки шоу-бізнесу є вкрай незначним, тури російських зірок на підтримку Віктора Януковича все-таки будуть. «Ігор Крутий, який традиційно поставляє зірок для Януковича, безперечно, ще привезе і друга пані Повалій пана Баскова, і Кобзона, і Кіркорова і решту. Янукович виглядає зараз дуже недолуго, коли в нього перехопили, фактично, всіх флагманів його попередньої кампанії. Тому він буде їх компенсувати за рахунок російських виконавців», - сказав Т. Березовець.

 Голова правління центру прикладних політичних досліджень «ПЕНТА» Володимир Фесенко сказав, що, судячи з реплік Бориса Колєснікова про те, що артисти не дуже ефективний засіб виборчої кампанії, наразі невідомо, чи будуть російські зірки співати за Віктора Януковича. Але таку можливість експерт не виключає. «Велика виборча кампанія - це такий комплексний засіб і кандидату, який претендує на президентську посаду, ігнорувати таку складову, як участь артистів, думаю, не варто. Тому, в решті-решт, якісь російські співаки можуть взяти участь в кампанії Януковича», - сказав В. Фесенко. Експерт вважає, що  ефективність турів на підтримку того чи іншого кандидата є обмеженою. «Це скоріше фонова ефективність. Вона може спрацювати в комплексі, створити позитивний емоційний фон навколо того чи іншого кандидата. І лише опосередковано вона може вплинути на розширення електоральної бази того чи іншого учасника президентських перегонів - але не прямо, не безпосередньо», - зазначив В. Фесенко.

 Олексій Гарань, професор політології, науковий директор Школи політичної аналітики при НаУКМА вважає, що, в разі участі російських поп-зірок в кампанії Віктора Януковича, може бути задіяна норма закону про вибори, яка  забороняє іноземним громадянам участь у виборчій кампанії в Україні. «І, власне, тоді, я думаю, опоненти Януковича будуть говорити про те, що залучаються іноземні громадяни», - сказав О. Гарань. Також експерт зазначив, що завжди дотримувався точки зору, що вибори лише політичними технологіями виграти неможливо. На його думку, ефективність туру провідних українських виконавців на підтримку Тимошенко, насамперед, буде залежати від того, як буде розвиватися політико-економічна ситуація наприкінці року.  «Якщо ж говорити про участь поп-зірок - у даному випадку ряд виконавців беруть участь в подібних акціях виходячи зі своєї політичної позиції. Це Руслана, це Пономарьов. У 2004 році саме ці співаки виходили з ідеологічних мотивів і тому я думаю, що в даному випадку їх участь буде безумовним плюсом, тому що людям зрозуміло, чому вони виступають. Якщо ж говорити про таких співачок як Наталя Могілевська і Ані Лорак, які в кампанії 2004 року виступали на стороні Януковича, то їх участь в кампанії Тимошенко буде трактуватися прихильниками БЮТу як те, що Тимошенко вдається навколо себе об´єднати основних українських виконавців. І це теж буде використовуватися в ході кампанії - що українські співаки підтримують Тимошенко, в той час як Януковичу нема на кого розраховувати, крім, можливо, російських співаків. Але даний фактор матиме лише допоміжний вплив в ході кампанії», - вважає О. Гарань.