ГоловнаЕкономікаФінанси

Українці переплачують на акцизних марках 43 млн грн на місяць

Сигаретна марка повинна коштувати 5 копійок, алкогольна - 14

Українці переплачують на акцизних марках 43 млн грн на місяць
Фото: news.nikcity.com

Прем'єр-міністр Арсеній Яценюк 13 червня 2014 року на засіданні урядового комітету соціально-економічного розвитку з питань міжнародного співробітництва доручив Мінфіну, Міндохідов і НБУ відпрацювати питання щодо зниження вартості акцизних марок і надати Кабінету Міністрів проект відповідного акта. Однак поки чиновники не квапляться виконувати доручення прем'єра, пише газета "Урядовий кур’єр".

При цьому, як повідомляють джерела в Кабінеті Міністрів, виконання доручення гальмують в основному в Національному банку України.

Відсутність реакції на доручення прем'єр-міністра призводить до того, що українські споживачі змушені переплачувати, за підрахунками газети, в середньому 43 млн грн щомісяця. При цьому ці кошти йдуть не в державний бюджет, а приватним компаніям-постачальникам т.зв. захисних елементів акцизних марок. Адже більше половини вартості марки на алкоголь і більше 70% вартості марки на тютюнові вироби складають витрати на фольгу для голограм і QR-коди, які наносяться на марки з вересня 2013 року.

За підрахунками Мінфіну, які містяться в офіційному листі міністра фінансів Олександра Шлапака на ім'я голови Державної фіскальної служби України Ігоря Білоуса, через завищені ціни на акцизні марки "виробники і споживачі акцизної продукції змушені додатково переплачувати 515 млн грн на рік".

Водночас згадані захисні елементи "не забезпечили головної мети - зменшення нелегального обігу алкогольних та тютюнових виробів і збільшення відповідних бюджетних надходжень. Зокрема, в 2013 році обсяг нелегальної алкогольної продукції виріс і склав близько 40%, у зв'язку з чим держбюджет недоотримав більше 2,3 млрд грн", повідомляється в листі Мінфіну.

За результатами наради в Міністерстві фінансів від 12 травня з'ясували, що є підстави для зменшення вартості марки акцизного податку в річному вимірюванні на 496,8 млн грн. Так, Мінфін запропонував заощадити 300 млн грн, відмовившись від QR-кодів, 155,6 млн грн - за рахунок проведення відкритого тендеру на покупку фольги гарячого тиснення і 41,2 млн грн - за рахунок зменшення розміру марки для алкогольних напоїв.

На сьогодні вартість українських акцизних марок залишається найвищою серед країн СНД. Так, в Україні паперові акцизні марки коштують в 3-3,5 рази вище, ніж у Російській Федерації, Молдові чи Грузії (142 грн за 1000 марок проти 43,2-51,7 грн в цих країнах).

У більшості країн Євросоюзу вартість акцизної марки або включається в акциз (Бельгія, Угорщина, Чехія та ін.), або такі марки надаються безкоштовно (Німеччина, Нідерланди, Іспанія, Португалія та ін.)

Нагадаємо, що навесні цього року Яценюк жорстко розкритикував низьку ефективність паперових акцизних марок, зростання підпільного виробництва і контрабанди в Україну підакцизної продукції протягом останніх років.

Виходячи з даних Мінфіну та розрахунків газети "Урядовий кур'єр", реальна вартість акцизної марки для кожної пачки сигарет повинна становити не 14 копійок (вартість на сьогодні), а 5 копійок. Для кожної пляшки алкоголю - не 27, а 14 копійок. Загальний обсяг переплати на завищенні вартості акцизних марок на користь приватних компаній-постачальників захисних елементів, за розрахунками Мінфіну, складає 348 млн грн на рік за тютюновою продукцією, 167 млн грн на рік - за алкогольною.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram